بانکداران دیکتاتور!

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از بینا در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

بانکداران دیکتاتور!بینا- استفان استنبرگ(کارشناس ارشد بین المللی در سایت ورلد سوسیالیست):جزئیات انتشار یافته از نامه تروییکا شامل صندوق بین المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا به وزارت کار یونان نشان می دهد طبقه کارگر اروپا هم اکنون بر سر چند راهی سختی قرار گرفته و کارشناسان و نخبگان مالی خواستار حمله ساختاری و اساسی به دستاوردهای طبقه کارگر اروپا در قرن بیستم است. حدود ۱۵۰ سال پس از اولین تلاش ها برای هشت ساعت کار در روز و یک قرن پس از اعلام پنج روز کاری در هفته اکنون تروییکای بین المللی از کارگران یونانی خواسته است ۶ یا ۷روز در هفته برای دستمزد ثابت یا حتی کمتر کار نمایند.

این تروییکا همچنین خواستار کاهش حداقل دستمزد در یونان شده است، یعنی به ۵۸۶ یورو یا ۷۳۶ دلار در هر ماه، علاوه بر اینکه تروییکای بین المللی خواستار افزایش قدرت کارفرمایان برای اخراج نیروی کار یونانی شده است. نامه تروییکا بر این نکته تاکید می کند که با اجرای تدابیر و اقدامات جدید دولت یونان می تواند با نرخ بیکاری بالا مقابله کند. در واقع نرخ بیکاری ۳۰ درصدی کنونی در یونان نتیجه مستقیم اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی تحمیل شده از سوی تروییکاست که سبب تشدید شرایط وخیم اقتصادی یونان شده است.

نامه تروییکا این نکته را بیشتر روشن می کند که طبقه سرمایه دار تنها به شرطی استخدام مجدد نیروی کار را قبول می کند که نیروی کار به یک برده مجازی تبدیل شود. پیش از انتشار یافتن نامه تروییکا، مارتین شولز، رئیس پارلمان اروپا خواستار ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در یونان شده بود. این گونه مناطق ویژه اقتصادی که از کشورهای فقیر آسیایی و آفریقایی الگو برداری شده است به معنای استفاده از نیروی کار ارزان تر و بهشت مالیاتی برای سرمایه گذاران و شرکت هایی است که کارگران را در این مناطق استخدام می نمایند.

مارتین شولز، رئیس پارلمان اروپایی دراین باره تاکید نمود ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در یونان سبب افزایش رشد اقتصادی این کشور خواهد شد و می توان پس از اجرایی شدن این طرح در یونان آن را در سایر کشورهای جهان نیز اجرا نمود. انتصاب شولز، یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان، به عنوان رئیس پارلمان اروپا در آغاز امسال، با شوق و ذوق در محافل اتحادیه های کارگری استقبال شد.
به اعتقاد محافل کارگری تاکید شولز بر رشد اقتصادی نشانگر تغییر سیاست های اقتصادی در اتحادیه اروپا خواهد بود. در ماه می، شولز به گرمی از انتخاب رئیس جمهور جدید فرانسه فرانسوا اولاند، رهبر حزب سوسیالیست، استقبال نمود.

همراه با حمایت آلکسیس تسیپراس رهبر حزب سیریزای یونان، چپگراهای اروپا قصد داشتند با مخالفت با اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی در اروپا بر اجرای سیاست هایی با هدف افزایش رشد و رونق اقتصادی تاکید نمایند. تنها چند هفته بعد این ادعاها تکذیب شد. در هفته های پیش اولاند همراهی نزدیک خود با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را اعلام و بر اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی جدید در یونان تاکید نمود.

در دهه دوم قرن۲۱ همه مشکلات اقتصادی نظام سرمایه داری بار دیگر در حال ظهور است. اوایل امسال نشریه لوموند از افزایش تعداد کودکان کار در ایتالیا گزارش تفسیری داد و نوشت هزاران کودک ایتالیایی مجبورند برای یافتن کار و حمایت از پدر و مادران خود ترک تحصیل نمایند. معاون شهردار ناپل دراین باره تاکید نمود ما فقیر ترین منطقه در ایتالیا هستیم. ولی این شرایط را از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون ندیده ایم. در سن ۱۰ سالگی این کودکان بیش از ۱۲ ساعت در روز کار می نمایند. در آلمان حدود یک چهارم نیروی کار این کشور در بخش هایی مشغول به کار می باشند که به نیروی کار ارزان قیمت نیاز دارند و میلیون ها نفر در این کشور به کمک های مالی دولتی وابسته اند.

تازه ترین گزارش تفسیری ها نشان می دهد تعداد آلمانی هایی که به دریافت کمک های غذایی نیاز دارند در سال۲۰۱۱ با ۳۰۰ هزار نفر افزایش به بیش از ۱.۵ میلیون نفر رسیده است. نتیجه اجرای سیاست های ریاضت اقتصادی در کشورهای اروپایی گسترش فقر اقتصادی بوده است.

ماه پیش رئیس بخش اروپایی شرکت یونیلیور جان زیدرولد تاکید نمود این شرکت قصد دارد در استراتژی و راهبرد فروش خود در اروپا تجدید نظر کند و با توجه به بازگشت فقر به اروپا قصد دارد سیاست های فروش جدیدی را اتخاذ کند. یونیلیور پیش از این نیز با هدف فروش محصولات خود به اقشار کم درآمد اسپانیایی محصولات ارزان قیمتی را برای این کشور تولید نموده، دقیقا مشابه کاری که این شرکت در اندونزی انجام داده است.

پس از فروپاشی شوروی سابق نظام سرمایه داری تبلیغات زیادی را در خصوص منافع سیستم نظام بازار آزاد و بهبود سطح استانداردهای زندگی کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق به راه انداخت؛ ولی آنچه در واقع اتفاق افتاد دقیقا در جهت عکس این مسیر بوده است.

*اقتصاد آنلاین

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.