بانکهای مرکزی سبب افت قیمت طلا

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا:نیوز کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که افت تقاضا از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه و نوظهور تاثیر بسیاری بر کاهش قیمت جهانی طلا داشته است.

به گزارش ممتاز به نقل از پایگاه اینترنتی مانی نیوز کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که افت تقاضا از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه و نوظهور تاثیر بسیاری بر کاهش قیمت جهانی طلا داشته است.

قیمت جهانی طلا پس از رشد متوالی در ۱۲ سال قبل از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۰ درصد کاهش داشته و به کمتر از ۱۳۵۰ دلار در هر اونس رسیده است.

بر اساس این گزارش بانک های مرکزی جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی به خریدار خالص طلا تبدیل شدند و این مساله تاثیر بسیاری بر روند صعودی قیمت طلا در سال های قبل داشته است.

ولی در شرایط کنونی بانک های مرکزی کشورهای نوظهور به شدت نگران مشکلات اقتصادی داخلی و کاهش نرخ ارز می باشند. میزان خرید طلا توسط بانک های مرکزی جهان در سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از ۳۴ درصد کاهش داشته است.

بر اساس آمارهای صندوق بین المللی پول خرید طلا توسط بانک های مرکزی جهان در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی رشد بسیاری داشته است.

روسیه که ۳۰ درصد خرید ذخایر طلای جهان در سال های اخیر را در اختیار داشته طی ماه سپتامبر ۱۲ هزار اونس از ذخایر طلای خود را فروخته است.

این اولین بار در ۱۲ ماه قبل است که بانک مرکزی روسیه اقدام به فروش طلا کرده است.

عدم تمایل بانک های مرکزی جهان برای خرید طلا خبر بدی برای این بازار است. یک تحلیلگر ارشد کامرز بانک آلمان نیز تاکید کرد، اگر قیمت طلا بتواند سطح مقاومتی ۱۳۶۰ دلاری را بشکند احتمال افزایش بیشتر قیمت این فلز گرانبها وجود خواهد داشت


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.