بانک مرکزی ۱۰ میلیارد دلار ارز ۱۲۲۶ تومانی فروخت

۱۹م آذر ،

چکیده: وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بانک مرکزی در نیمه اول امسال ۱۰ میلیارد دلار ارز مرجع فروخته است، گفت: از مجموع واردات کشور در شش ماه اول امسال ۱۱ میلیارد دلار متعلق به ارز غیر بانکی و صادرکنندگان بوده است.

مهدی غضنفری در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی دربارهٔ کل میزان واردات در سال جاری و سهم ارز بانک  مرکزی گفت: سالانه به طور میانگین میزان واردات کشور در شش ماه اول ۳۰ میلیارد دلار بوده  که امسال بانک مرکزی از این مجموع ۱۰ میلیارد دلار را ارز مرجع داده است.

وی با بیان اینکه تا ۵ ماه نخست سال دوگونه ارز وجود نداشت و همه ثبت سفارش ها به طور معمول از طریق سیستم بانکی تامین ارز می شد، افزود: بنابراین در این حوزه با مشکل بزرگی مواجه نیستیم .

غضنفری تصریح کرد: بسیاری از کسانی که ارز مرجع دریافت کرده اند کالای خود را با همان ارز عرضه کرده اند، بررسی ها نشان می دهد که بعضی هم توانسته اند از ارز بازار آزاد منابع مورد نیاز واردات خود را تامین کنند.

وی دربارهٔ اینکه سوء استفاده بعضی از ارز مرجع تاکید کرد: اگر درصد اندکی از وارد کنندگان ارزمرجع دریافت کرده باشند و بخواهند درغیرازقیمت محاسباتی آن را به فروش برسانند در کارگروهی که در زیر مجموعه وزارت دادگستری تشکیل شده ، پرونده های آنها بررسی شده و نتیجه نهایی اعلام می گردد .

غضنفری سپس درپاسخ به پرسشی در باره سیاست‌های تجاری تازه از ابتدای امسال گفت: ۱۸ تیر بانک مرکزی اعلام کرد که  از ۱۰ اولویت ارایه شده فقط به ۵ اولویت ارزمرجع می دهد اما دوم مرداد ماه یعنی ۱۵ روز بعد متوجه شدیم که جریان تامین ارز مرجع با کندی مواجه است و سپس اولویت‌های ۳، ۴ و ۵ حذف شد.

وی ادامه داد: از تاریخ ۱۲ مرداد ماه فقط اولویتهای ۱ و ۲ ارز مرجع دریافت کرد که این روند هم اکنون نیز ادامه دارد اما تا سوم مهرماه هیچ گونه برنامه ای برای چگونگی تخصیص ارز به سایر اولویت ها پیش بینی نشده بود.

غضنفری توضیح داد: عده ای موضوع بورس ارز را مطرح کردند ، موافقین و مخالفین در دولت و مجلس اظهار نظر کردند که در نهایت اجرایی نشد و پس از آن بود که درسوم مهرماه در یکی از ساختمان‌های وزارت صنعت ، معدن و تجارت مرکز مبادلات ارزی راه اندازی و از این تاریخ به بعد آرامش مورد انتظاربا حمایت همه جانبه بخش خصوصی و مجلس برقرار شد.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.