باهنر: لاریجانی محبوبترین فرد میان نمایندگان است که توان تعامل با تمامی نمایندگان را دارد

محمدرضا باهنر نماینده تهران در گفت​وگو با خبرآنلاین، با اعتقاد بر اینکه کلیت ترکیب مجلس نهم شبیه مجلس هشتم است، اظهار داشت: البته تعداد نمیندگان اصلاح​طلب کمی کمتر شده است. اما باز هم حدود ۲۰-۳۰ تن از نمایندگان دوره بعد مجلس را نیز تشکیل می​دهند.

نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان با بیان اینکه این فراکسیون در مجلس نهم شاهد گرایش​های مختلفی خواهد بود، افزود: در مجلس هشتم نیز همین اتفاق افتاد. کما اینکه اعضای کنونی جبهه پایداری، در مجلس هشتم، فراکسیون انقلاب اسلامی را تشکیل دادند و باید ببینیم که در مجلس نهم با چه اسمی وارد عرصه می​شوند.

به گفته وی، دو سه گرایش مجزا در فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم شکل ​خواهد گرفت که در تعامل به یکدیگر می​توانند امور قوه مقننه را به پیش ببرند. این فراکسیون​ها می توانند با همکاری یکدیگر فعالیت کنند و هرجا اختلاف نظر سیاسی و اختلاف سلیقه داشتند، به رای عمومی در صحن علنی مجلس تمکین کنند.

باهنر که فراکسیون پیشرفت و عدالت را در مجلس هشتم تشکیل داده بود، بحث درباره احتمال ادامه فعالیت آن در مجلس نهم را زودهنگام خواند و افزود: پیش​بینی می​شود که دو گرایش عمومی جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایان در مجلس نهم فراکسیون​های مجزایی داشته باشند و خرده فراکسیون​های سیاسی، کارشناسی یا تخصصی مجزایی هم ذیل آنها تشکیل شود.

نماینده تهران در پاسخ به سوالی، احتمال تشکیل فراکسیون رهپویان را منوط به نظر اعضای این جمعیت در مجلس آتی خواند و افزود: ممکن است آنها هم بخواهند فراکسیون مجزایی داشته باشند اما باید از خودشان بپرسید.

نایب رئیس فراکسیون اصولگرایان در پاسخ به سوالی که به احتمال ریاست توامان مجلس با فراکسیون اکثریت در مجلس بعد، یا لغو این موضوع اشاره داشت هم گفت: امکان تفاوت ریاست فراکسیون با ریاست مجلس وجود دارد. البته مجلس نماد خرد جمعی است و از بیرون از مجلس نمی​توان برای آن تصمیم گرفت. از این رو خود نمایندگان باید تلاش کنند و به خرد جمعی متعهد باشند.

به گفته وی، ریاست همزمان مجلس و فراکسیون اصولگرایان در مجلس هشتم، مزایایی داشت. چرا که لاریجانی محبوبترین فرد بین نمایندگان است که توانمندی لازم را هم برای ایجاد تعامل میان تمامی نمایندگان داشت. در مجلس هشتم کس دیگری نبود که همچون وی نظرات جامع و قاطعی در مجلس داشته باشد.

باهنر در عین حال این ایراد را نیز وارد دانست که تفکیک میان شخصیت ریاست مجلس با ریاست فراکسیون چندان راحت نیست و ممکن است مانع استفاده کامل از ظرفیت​های فراکسیون شود.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.