باورپذیری آرمان ها در کالبد شخصیت ها، از توانمندی های سیمین دانشور بود

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، ‘سعید محبی’ روز جمعه در مراسم نکوداشت سیمین دانشور در حاشیه بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب افزود: زنده یاد سیمین دانشور، نویسنده قهار و زبردستی بود که کتاب های وزینی با نگاه انتقادی از خود برجای گذاشته است.

وی گفت: در کتاب ‘جزیره سرگردانی’ سیمین دانشور، رمان با کابوس ها و خواب های آشفته قهرمان آغاز می شود و در جملات پایانی کتاب، سووالی را که در رمان ‘سووشون’ طرح کرده بود؛ پاسخ می دهد.

این نویسنده معاصر گفت: در این رمان، روایت گری تاریخ معاصر با پیوند خیال ترکیب شده و تکامل نگاه انتقادی نویسنده نسبت به دنیای ‘سووشون’ وجود دارد.

محبی خاطرنشان کرد: زنده یاد سیمین دانشور معتقد بود که کار هنرمند تکرار واقعیات نیست بلکه آرمانی کردن واقعیت های موجود از وظایف اصلی او بشمار می رود.

وی ادامه داد: کار علم توصیف جهان پیرامون و کار فلسفه تبیین جهان اطراف است، اما وظیفه اصلی هنرمند انتقال تجربیات از جهان پیرامون است.

محبی با بیان آنکه نویسنده به دو گونه واکنش های روانی را در مخاطب بر می انگیزد، اظهار داشت: ایجاد کشش و توصیف رویدادها از جمله مولفه هاست و در این کار زنده یاد جلال آل احمد پیشتاز بود.

این نویسنده معاصر افزود: گزینه دوم از راه درگیری فکری خواننده با رمان است که شیوه کار ابراهیم گلستان در برخی از قصه هایش نمونه بارزی بشمار می آید.

وی گفت: رمان ‘سووشون’ پیش از انقلاب اسلامی نوشته شد و معتقدم اسطوره ای کردن حوادث و فراخواندن آنها به عمق تخیل، کاری بود که سیمین دانشور در این کتاب به شیواترین شکل ممکن انجام داد.

بیست وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فردا(شنبه) پایان می یابد.

فراهنگ ** ۹۱۸۷ ** ۱۰۷۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۵۹۹۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.