باپول مردم اجازه تاسیس بانک نمی دهیم

18-232.jpg

بینا- معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: با پول مردم و وام گرفتن از بانک‌های دیگر اجازه تاسیس بانک نمی‌دهیم بر همین اساس هم به موسساتی که کمبود پول داشتند اعلام کردیم که با دیگر موسسات ادغام و شریک شوند.
به گزارش بینا، ابراهیم درویشی، درباره شرعی بودن ادغام‌ها و رضایت مردم و سرمایه‌گذاران این موسسات و بانک‌ها به ایسنا گفت: بانک مرکزی هیچ کس را مجبور به ادغام نمی‌کند.
وی درباره ادغام موسسات آتی، صالحین و بانک تات گفت: خود این موسسات اعلام آمادگی برای ادغام کردند و ما مجددا در تیرماه آخرین نظر صالحین و آتی را گرفتیم ضمن آنکه امکان ندارد موسسه‌ای را بدون نظر خودش ادغام کنیم.
وی با بیان اینکه حدود ۱۰ الی ۱۳ موسسه در شرف تاسیس داریم گفت: این موسسات باید سرمایه خودشان را بیاورند، وقتی هیات موسس مدعی است که می‌خواهد موسسه مالی ایجاد کند باید ۵۰ درصد سرمایه اولیه را خودش بیاورد اما زمانی که ردیابی کردیم ما را به آن رساند که سپرده ها پول مردم است و عملا کسانی که مدعی مجوز هستند پولی نیاوردند بنابراین نمی‌توانیم مجوز بدهیم.
وی تاکید کرد که با پول مردم و وام گرفتن از بانک‌های دیگر اجازه نمی‌دهیم کسی بانک تاسیس کند، لذا یا باید سرمایه اولیه را خودشان تامین کنند و یا با موسسه‌ای دیگر ادغام شده و شریک شوند.
وی با بیان اینکه مشکل اعتماد ایرانیان نیز کمبود نقدینگی بود، گفت: نقدینگی اعتماد ایرانیان ۱۲۰۰ میلیارد تومان سپرده مردم بود و از این مبالغ هم ۷۴۵ میلیارد تومان وام داده است و به ادعای خودشان ۷۵ میلیارد تومان هم زیان انباشته داشته‌اند و زمانی رسید که نتوانستند جواب سپرده‌های مردم را بدهند.
درویشی درباره اینکه اعتماد ایرانیان ادعا می‌کند حساب‌هایش بلوکه شده بوده و درغیر اینصورت می‌توانسته پاسخگوی سپرده‌های مردم باشد، گفت: آنها پولی نداشتند که بلوکه شده باشد تنها ۷۵ میلیارد تومان سپرده نزد بانک مرکزی بوده است که با ردیابی متوجه شدیم که آن هم پول مردم است، حال باید آن مبلغ را هم به آنها می‌دادیم؟
وی اظهار کرد:‌بر همین اساس ما یک موسسه را کفیل اعتماد ایرانیان قرار دادیم همان کاری که با امید مشهد، وحدت گلستان و بهمن ایثار کردیم .
معاون بانک مرکزی تصریح کرد: کاری که بانک مرکزی در یکسال اخیر انجام داده در ۵۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است و موسسه اعتماد ایرانیان نیز به استناد گزارش حسابرس قانونی این موسسه منحل شد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.