باید هر خانواده ۲-۳ بچه داشته باشد تا بتوانیم بحران سالمندی را کنترل کنیم

دکتر محمدجواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه می گوید اگر به همین روند جمعیت ایران با افت رشد مواجه شود، بحران سالمندی، ضربه بزرگی به کشور می زند.

او در کافه خبر دراین باره گفت: “آمریکا که فشار می آورد جمعیت ما زیاد است، نرخ باروری ۲٫۱ دارد. بقیه کشورهای توسعه یافته هم نرخ باروری بیش از ما دارند. البته غیر از آلمان. نرخ باروری بلژیک ۱٫۸ است، آلمان ۱٫۵ است، فنلاند ۱٫۹ است. نروژ ۲ است، ترکیه ۲ است. امریکا ۲٫۱ است. چین ۱٫۶ است که سخت ترین سیاست های پیشگیری از باروری را داشته است و ما هم همین نرخ باروری را داریم.”

به گفته محمودی هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مانند ایران در ۲۵ سال نرخ باروری از ۶٫۴ به ۱٫۶  برسد: “در کشورهای مسلمان هم ایران پایین ترین نرخ باروری را دارد. به همین میزان که کاهش باروری داریم، با همین شدت، افزایش سالمندان را داریم. اگر انگلیس در مدت ۱۰۰ سال با بحران سالمندی مواجه شد، ما در مدت ۳۰ سال، ۲۵ سال به این شرایط می رسیم. یعنی پدر و مادری که تک فرزند است، مجبور می شود برود خانه سالمندان. دیگر نمی توانید بگویید فرزندش سنگ دل است. پدرش مثل یک بچه احتیاج به نگهداری دارد. باید خودش هم برود سر کار، پس مجبور می شود پدرش را بگذارد خانه سالمندان. چقدر این گسست نسلی اتفاق می افتد؟ هزینه های بهداشت و سلامت این سالمندان را چگونه می خواهید بپردازید؟ چقدر دولت باید سوبسید بدهد؟”

به عقیده او هر نسل باید دو یا سه فرزند داشته باشد که بتوان سالمندی را مدیریت کرد.

محمودی همچینن درباره کاهش میزان باروری در سیستان و بلوچستان، گفت: “در سیستان و بلوچستان هم که باروری آمده پایین، به علت این است که توسعه اقتصادی داشتیم مانند تمام مناطق کشور. ممکن است سیستان به اندازه استان های دیگر پیشرفت نکرده باشد، اما نسبت به خودش رشد و توسعه دارد. افزایش سواد، اشتغال زنان، کنترل موالید بوده، دخالت علمای مذهبی بوده. ما می گوییم فقر عامل رشد باروری است. همانطور که در همه کشورهای فقیر دنیا می بینیم که رشد باروری دارند. اگر سیستان و بلوچستان فقیر بود، باید رشد باروری می داشت. اما از ۸ بچه رسیده به زیر ۴ بچه؛ ۳٫۷٫”

مشروح گفتگوی خبرانلاین با رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه به زودی در خبرآنلاین منتشر می شود.

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.