با آمدن اینترنت ملی اینترنت جهانی قطع نمی‌شود

ایسنا- رییس کمیته ارتباطات و مخابرات کمیسیون صنایع و معادن گفت: با برقراری اینترنت ملی، اینترنت جهانی قطع نخواهد شد.

محمد سلیمانی رییس کمیته ارتباطات و مخابرات مجلس، در مورد راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی و نسبت آن با شبکه اینترنت جهانی گفت: قرار نیست با راه‌اندازی اینترنت ملی،‌اینترنت جهانی در ایران قطع شود.

سلیمانی ادامه داد: اینترنت ملی یک شبکه داخلی است که نمی‌تواند دسترسی به اینترنت جهانی را مختل کند.

وزیر سابق ارتباطات اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر اطلاعات مورد نیاز مردم در اینترنت داخلی وجود دارد، راه‌اندازی شبکه ملی اینترنت به صورت داخلی هزینه دسترسی به اینترنت را کاهش خواهد داد. به جای اینکه کاربران به یک منبع در خارج متصل شوند و بعد به داخل برگردند منبع داخلی نیاز آنها برطرف خواهد کرد به این ترتیب نیازمندی به پهنای باند کاهش پیدا می‌کند و سرعت اینترنت جهانی و داخلی افزایش پیدا می‌کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در مورد فواید استفاده از این شبکه گفت: علاوه بر تاثیری که این شبکه بر افزایش سرعت اینترنت دارد قیمت اینترنت را کاهش می‌دهند چرا که حجم اطلاعات با هزینه کمتری جابه‌جا می‌شود.

سلیمانی اظهار کرد: زیرساخت‌ها در کشور به گونه‌ای است که برای استفاده از سرعت بسیار بالا می‌‌تواند پاسخگو باشد. اینترنت ملی این مزیت را دارد که تبادلات اطلاعات در داخل کشور صورت می‌گیرد در نتیجه سرعت بالا می‌رود و هزینه کاهش پیدا می‌کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: یکی دیگر از مزایای راه‌اندازی اینترنت ملی این است که حفاظت از حریم شخصی افراد بهتر صورت می‌گیرد چرا که در شبکه جهانی اغلب این احتمال وجود دارد که حریم شخصی افراد مورد استفاده عمومی قرار گیرد اما اینترنت ملی می‌تواند از این مسئله جلوگیری کند.

رییس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن در مورد سایر مزایای راه‌اندازی اینترنت ملی اظهار کرد: راه‌اندازی این شبکه می‌‌تواند قطعی اینترنت برای دسترسی به شبکه داخلی را کاهش دهد یا حتی آن را متوقف کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا راه‌اندازی اینترنت ملی تناقضی با قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دارد یا خیر؟ گفت: در حال حاضر برای دسترسی به برخی پایگاه‌ها در اینترنت جهانی یکسری محدودیت‌ وجود دارد، برخی مراکز هستند که اطلاعات مخربی را منتشر می‌کند که ممکن است جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی زیان‌آوری داشته باشد اما این محدودیت‌ها برای اینترنت جهانی وجود دارد هرچند که اگر در اینترنت ملی هم پایگاه‌های دارای اطلاعات نامناسب ایجاد شوند دسترسی به آنها محدود می‌شود.

سلیمانی ادامه داد: البته اینترنت ملی هیچ تعارضی با قانون دسترسی آزاد به اطلاعات ندارد بلکه منجربه دسترسی سریع‌تر به اطلاعات داخلی خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: قرار نیست با راه‌اندازی اینترنت ملی دسترسی به اینترنت جهانی مختل شود بلکه قرار است مجریان این طرح قیمت اینترنت ملی را در مقایسه با اینترنت جهانی به صورت واقعی کاهش دهند و سرعت آن را نیز به صورت واقعی بالا ببرند تا مردم بتوانند از یک کیفیت واقعا بالا استفاده کنند و این خود مشوقی برای ترویج استفاده از اینترنت ملی باشد علی‌الخصوص اگر این شبکه با زبان فارسی کار کند و بتواند منجربه ترویج زبان فارسی در کشور شود.

رییس کمیته ارتباطات و مخابرات مجلس، در پاسخ به این سوال که سرنوشت اینترنت جهانی بعد از راه‌اندازی اینترنت ملی چه خواهد شد؟ گفت: قطع اینترنت جهانی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست این یک نوع خود تحریمی است که با هیچ منطقی سازگار نیست البته فیلترینگ به جای خودش باقی خواهند ماند چرا که این جزء قوانین کشور است اما آزادی عمل برای استفاده از اینترنت جهانی وجود خواهد داشت.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.