با حذف ارز ترجیحی، قیمت مرغ برای مصرف کننده بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان خواهد شد

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با حذف ارز ترجیحی، قیمت مرغ برای مصرف کننده بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان خواهد شد.

با حذف ارز ترجیحی، قیمت مرغ برای مصرف کننده بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان خواهد شد

به گزارش ممتاز نیوز، حسین ایراندوست درباره تأثیر حذف ترجیحی بر قیمت مرغ و گوشت، اظهار کرد: اگر دولت به این نتیجه برسد که ارز ترجیحی را به ارز نیمایی اصلاح و کارآمدسازی یارانه‌ها در بخش کشاورزی را اجرا کند، با تغییر این ارز تمهیداتی اندیشیده می‌شود.

وی افزود: به‌طورقطع با حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده‌ها افزایش می‌یابد در این شرایط دامدار و مرغدار نقدینگی بالایی را می‌طلبد، به این معنا تولیدکننده برای تأمین یک واحد نهاده، هزینه بیشتری نسبت به قبل خواهد کرد که البته اقداماتی اندیشیده شده تا بتوان از طریق منابع بانکی و صندوق حمایت، تسهیلاتی در اختیار دامداران و مرغداران قرار گیرد تا بتوان نهاده را با قیمت جدید خرید و به تولید ادامه دهند.

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: در این شرایط و در طول زمان این فرصت را به مرغدار و دامدار می‌دهیم که با قیمت جدید محصول خود را به فروش رسانده و تفاوت نقدینگی خود را این‌گونه جبران کنند.

وی با اشاره به اینکه با حذف ارز ترجیحی شرایط برای مرغدار و دامدار متفاوت است، گفت: ۹۵ درصد نهاده مرغ گوشتی از طریق همین یارانه‌ها است و طبیعتاً این تولیدکننده نیازمند نقدینگی بالاتر است، اما محصولی همانند تخم‌مرغ حدود ۸۵ درصد نهاده خود را به‌صورت یارانه‌ای تأمین می‌کند، همچنین دام‌های شیری نیز ۳۰ درصد نهاده‌های خود را از این طریق دریافت می‌کنند.

ایراندوست تأکید کرد: طبیعتاً حذف ارز ترجیحی در این بخش‌ها با یکدیگر اختلاف قابل‌توجهی دارند و ممکن است در یکی از حوزه‌ها هزینه‌های حذف این ارز چهار برابر و در برخی کمتر باشد، البته پیش‌بینی‌های لازم در این‌ زمینه انجام شده است.

وی گفت: زمانی که ورودی تولید محصول یعنی ۷۰ درصد هزینه‌های مرغ، تخم‌مرغ و … نهاده‌ها باشد، به‌طورقطع با حذف ارز ترجیحی هزینه‌های تولید نیز بین ۱.۵ تا دو برابر افزایش قیمت می‌یابد؛ به‌عنوان‌مثال اگر امروز گوشت مرغ کیلویی ۲۰ هزار تومان تولید می‌شود به ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان افزایش می‌یابد و هزینه توزیع آن برای مصرف کننده بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان با اعتقاد بر اینکه حذف ارز ترجیحی موجب افزایش فاحش قیمت‌ها نخواهد شد، افزود: این تصور که بعد از اجرای این سیاست گوشت قرمز و مرغ و تخم‌مرغ مرز بالایی را طی می‌کند که مصرف‌کننده دچار مشکل شود، اشتباه است و تدابیری اندیشیده شده که این افزایش قیمت‌ها فشاری بر مصرف‌کننده وارد نکند.

وی گفت: البته قرار است یارانه حذف ارز ترجیحی به مصرف‌کننده داده شود اما جهاد کشاورزی برای اینکه تولید و محصول نهایی و همچنین مصرف و سلامت جامعه دچار آسیب نشود، درخواست داده که اگر قرار است یارانه‌ای داده شود، صرفاً برای خرید مواد پروتئینی و لبنی هزینه شود که سهم این مواد غذایی از سفره‌های مردم کاهش نیابد.

ایراندوست تأکید کرد: با حذف ارز ترجیحی نگرانی بابت تولید و مصرف محصولات کشاورزی و پروتئینی نخواهیم داشت و هدف از حذف این ارز، فراهم کردن شرایط برای افزایش بهره‌وری و رقابتی کردن محصول و تولید است تا تولیدکننده بتواند متناسب با نیاز خود، نهاده‌ها را دریافت و محصول خود را در شرایط واقعی تولید کند که در صورت نیاز در بازار داخلی و در صورت عدم نیاز، صادر شود.

وی با بیان اینکه برای صادرات محصولات مازاد نیز برنامه‌های تشویقی پیش‌بینی ‌شده است، اظهار کرد: اکنون و در برهه‌هایی از زمان تولید شیر، تخم‌مرغ و حتی گوشت قرمز در کشور مازاد است و می‌توانیم اقدام به صادرات کنیم، چراکه تولید این محصولات در کشور افزایش یافته است.

معاون بهبود تولیدات دام و طیور جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت بازار مرغ و تخم‌مرغ مناسب و پایین‌تر از نرخ مصوب فروخته می‌شود، گفت: اکنون قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کننده از ۳۱ هزار تومان به ۲۹ هزار تومان کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت تخم‌مرغ درب مرغداری ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان، نرخ عمده‌فروشی آن ۱۹ هزار تومان و برای مصرف‌کننده به‌صورت شانه‌ای، هر کیلو ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و به‌صورت نایلون ۲۴ هزار تومان است، همچون هر شانه تخم‌مرغ ۳۰تایی حدود ۴۳ هزار تومان و بسته‌بندی ۴ تا ۲۴ عددی به ازای هر دانه تخم‌مرغ حداکثر ۱۹۰۰ تومان است و اگر شانه ۳۰ عددی درب دار باشد ۵۱ هزار تومان و هر عدد تخم‌مرغ آن معادل ۱۷۰۰ تومان است.

ایراندوست تأکید کرد: قیمت‌های بالاتر مرغ و تخم‌مرغ در بازار مصداق گران‌فروشی است و تیم‌های بازرسی سازمان صمت، تعزیرات و … با موارد تخلف برخورد می‌کند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.