با درآمدهای فعلی نمی‌توان برای خانه‌دار شدن پس‌انداز کرد

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/هرچند باید فرهنگ پس‌انداز همراه با افزایش تسهیلات پرداختی برای خانه‌دار شدن رواج یابد اما با درآمد‌های فعلی و در کوتاه‌مدت پس‌انداز امکان پذیر نیست و نیازمند زمان بیشتری است.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) عباس زینعلی – یک کارشناس مسکن – در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به این‌که افزایش وام مسکن با سیاست‌های کنترلی صورت نگیرد، گفت: بهتر است این تسهیلات به گونه‌ای فراهم شود که هم وام گیرنده بتواند بازپرداخت کند هم بانک‌ها اعتبار کافی داشته باشند.

به گفته وی اگر وام‌های مسکن به صورت درصدی برای هر واحد مسکونی تعیین شوند، امکان‌پذیر است در غیر این صورت دیگر برای همه واحد‌ها یک مبلغ در نظر گرفته شود، تورم و هرج و مرج ایجاد می‌شود.

زینعلی افزود: باید برای افزایش این‌گونه وام‌ها تقاضای موثر ایجاد شود. همچنین باید فرهنگ پس‌انداز با وام رواج یابد البته پس‌انداز و خانه‌دار شدن با درآمد‌های فعلی و در کوتاه‌مدت امکان پذیر نیست و نیازمند زمان بیشتری است.

وی افزود: افزایش تسهیلات عنوان شده درصد ناچیزی از نیاز بازار مسکن را تامین می‌کند و باید راه‌های دیگری هم برای تأمین مسکن فراهم شود.

به گفته‌ این کارشناس در صورتی که تقاضای موثر سراغ بازار مسکن آید و اعتبارات لازم نیز تامین شود، افزایش وام‌ها تاثیر‌گذار است در غیراین صورت ایجاد تورم می‌کند.

زینعلی با اشاره به تأمین اعتبار و منابع مسکن مهر گفت: تأمین اعتبار بسیاری در مسکن مهر صورت گرفت که باید به خوبی برنامه‌ریزی شود.

وی تاکید کرد: افزایش تسهیلات مسکن به شرط تامین منابع موثر است اما در حال حاضر گفته می‌شود بانک‌ها اعتبار کافی ندارند.

این کارشناس مسکن یادآور شد: بانک‌ها می‌توانند به شرط تامین اعتبار از بانک مرکزی برای تسهیلات مسکن در جهت تقاضای موثر اقدام کنند.

وی تاکید کرد: اگر وام‌های پرداختی هم به خرید و هم به ساخت اختصاص یابد موثرتر است اما تجربه‌ سال‌های قبل موفقیت و افزایش تقاضای وام خرید را بیش از دیگر وام‌ها نشان می‌دهد.

زینعلی اظهار کرد: در صورت شناخت تقاضای مناسب بازار و مدیریت منابع، افزایش تسهیلات مفید خواهد بود.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.