با سیگار یک قدم به مرگ نزدیک شوید!

خبرگزاری آریا- مسوول گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:در حال حاضر یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد دخانی هستند که ۸۴ درصد آنان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا از شیراز ،رضا کشاورزبا بیان این مطلب گفت: طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی سالانه ۶ میلیون نفر در اثر بیماری‌های ناشی از استعمال مواد دخانی در جهان، جان خود را از دست می‌دهند و پیش بینی شده است تا چند سال آینده چنانچه در زمینه کنترل دخانیات اقدامی موثر صورت نگیرد، این آمار به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.
کشاورز افزود: طبق نتایج آخرین مطالعات انجام شده حدود ۱۲ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال در کشور مصرف کننده محصولات دخانی هستند و این در حالی است که تنها ۴۰ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله از خطرات و مضرات استعمال مواد دخانی آگاهی دارند.
وی بیان داشت: در حال حاضر عمده مواد دخانی مصرفی در کشور شامل سیگار و قلیان است.
مهندس کشاورز اظهار داشت: سیگار محصول برگ‌های گیاهی به نام تنباکو است و در سیگار ۴۶۰۰ ماده شیمیایی، ۶۰۰ ماده سمی و ۵۰ نوع ماده سرطان زا وجود دارد که از جمله این مواد می‌توان به نیکوتین، منو کسید کربن، تار یا قطران اشاره نمود.
مسوول گروه بهداشت محیط اظهار داشت: نیکوتین یک ماده شیمیایی بی رنگ و سمی است که وارد ریه‌ها شده و از طریق جریان خون جذب می‌شود و از راه‌های مختلف روی قلب، عروق خونی و سیستم اعصاب تأثیر می‌گذارد و جزء اعتیاد آور دود سیگار می‌باشد همچنین منواکسید کربن نیز وارد گردش خون شده، جایگزین اکسیژن می‌شود و باعث می‌گردد قلب بیش از حد معمول کار کند تا بتواند میزان خون مورد نیاز تمام بدن را به منظور اکسیژن رسانی مناسب تأمین نماید. وی گفت: تار یا قطران یک ماده چسبنده ای است که مجاری هوایی را پوشانده و عامل اصلی سرطان ریه می‌باشد.
مهندس کشاورز در زمینه اثرات سیگار بر روی سلامتی بیان داشت: مصرف سیگار با افزایش شیوع بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سکته قلبی، مرگ ناگهانی و بیماری‌های عروق محیطی همراه است. همچنین سیگار کشیدن روند آترواسکلروز (سفتی شرایین) را تسریع می‌کند که شایع‌ترین یافته در بیمارانی است که به علت بیماری قلبی عروقی می‌میرند مصرف سیگار علت مستقیم سرطان‌های ریه، حفره دهان، مری، معده، لوزالمعده، حنجره، مثانه، کلیه، خون و کبد می‌باشد.
وی افزود: مهم‌ترین بیماری ریه (غیر از سرطان ریه) که ناشی از مصرف سیگار است بیماری انسداد مزمن ریه (COPD) می‌باشد که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است و استعمال سیگار مهم‌ترین عامل خطر برای بیماری انسداد مزمن ریه است.
مسوول گروه بهداشت محیط در زمینه مصرف قلیان نیز گفت: مصرف قلیان اغلب به صورت دسته جمعی است که ممکن است دو یا چند نفر به طور مشترک از آن استفاده نمایند. وی بیان کرد: از دهه ۱۹۹۰ به بعد مصرف قلیان در بین نسل جوان از جمله دانشجویان رایج گردیده است و بازارهای تجاری اغلب سالم بودن مصرف قلیان را تبلیغ می‌نمایند وسعی در گسترش مصرف قلیان در سطح جهان را دارند و این در صورتی است که بر خلاف بسیاری عقاید و باورهای سنتی، دود حاصل از قلیان حاوی مواد سرطان زا و سمی بی شماری است که باعث ابتلا به انواع سرطان‌ها از جمله ریه، بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌ها می‌گردد

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.