ببخشید! در این «جلسات اضطراری آلودگی هوا» چه می‌کنید؟!

بازی با شعور مردم و ارائه سناریوهای کلیشه‌ای

ببخشید! در این «جلسات اضطراری آلودگی هوا» چه می‌کنید؟!

علی شیرین آبادی

 

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۰۸:۰۰

مردم از داستان تکراری و کلیشه‌ای تشکیل جلسه کمیته وضعیت اضطرار آلودگی هوای تهران خسته شده‌اند؛ کمیته‌ای که تا هوا آلوده می‌شود و به مرز هشدار می‌رسد اعضای آن یادشان می‌آید دور هم جمع شوند اما این دور هم جمع شدن‌ها هیچ نتیجه مثبتی را در نهایت در بر ندارد و برای بسیاری این سؤال ایجاد می‌شود که مدیران حاضر در این جلسات اضطراری(!) چه می‌کنند و چرا اقدامات این کمیته راهگشا نیست؟!
البته بی‌انصافی هم نشود که گاهی هم این مدیران برای خالی نبودن برگه صورت جلسات این کمیته، دم دست‌ترین راه را انتخاب می‌کنند که همان پیشنهاد تعطیلی شهر تهران و مسافرت مردم به مناطق خوش آب و هوا است.
در این بین تعجیل و اصرار بر تعطیلی، تعطیلی ساعت آخر کار، تعطیلی مسابقات فوتبال لیگ برتر، تشدید برنامه زوج و فرد خودروها، مماشات با مقصر اصلی، چشم پوشی در برابر مولفه سوخت استاندارد، تشویق مردم به بالاکشیدن شیشه پنجره ماشین و باقی ماندن در خانه‌ها، ماجرای جت فن‌ها و باد مصنوعی، ماجرای هواپیماهای آب پاش، بی‌توجهی به تفاوت‌های میکرو‌اقلیمی و بسیاری دیگر از این قبیل کارها که هریک شهروندان را به یاد یکی از جلسات این کمیته می‌اندازد، تاکنون گرهی را از این مشکل بسیار بزرگ باز نکرده است.
با این وجود روز گذشته اعلام شد که شاخصه کیفیت هوای پایتخت به دلیل افزایش شدید غلظت آلاینده ذرات معلق در شرایط «هشدار» قرار گرفته است.
بر اساس اطلاعیه‌های اداره کل هواشناسی استان تهران گرد و غبار و ریزگرد در هوای پایتخت قابل مشاهده است و روز گذشته غلظت ذرات معلق در هوا ۱۰ میکرون بود که شرایط هشدار را نشان می‌دهد.
مشاور زیست محیطی معاون شهردار تهران هم در این ارتباط با انتقاد از کمیته اضطرار شهر تهران می‌گوید: تا آلودگی هوا افزایش می‌یابد، یاد برگزاری جلسه کمیته مواقع اضطرار می‌افتند.
وحید نوروزی کم‌کاری مسئولان مربوطه در این زمینه را مورد تأکید قرار داد و افزود: متأسفانه مسئولانی که در این زمینه مسئولیت دارند، نه خودشان کار می‌کنند و نه به توصیه کارشناسان توجه دارند. تا زمانی که دست روی دست بگذاریم و منتظر بمانیم تا هم‌زمان با ورود گرد و خاک به تهران یا افزایش آلودگی هوا در این کلان شهر جلسه بگذاریم، وضعیت از اینکه هست بهتر نمی‌شود. با این حال و در شرایطی که مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان تهران از عدم تعطیلی تهران حرف می‌زند معاون عمرانی استاندار در این ارتباط می‌گوید: در صورتی که به سلامت شهروندان ضرر برسد، احتمال تعطیلی در روزهای آینده وجود دارد.
محمدرضا محمودی در این ارتباط افزود: با نظر هواشناسی شدت آلودگی هوا طی روزهای آینده افزایش می‌یابد و همین هم دلیل است که شاید در نهایت به تعطیلی شهر بینجامد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین اجتماعی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.