بدهی نمایشگاه کتاب به ناشران خارجی

جام جم آنلاین: از حدود پنج میلیون یورو بدهی نمایشگاه کتاب تهران به ناشران خارجی شرکت‌کننده در این نمایشگاه‌ها، حدود ۲٫۵ میلیون یورو پرداخت شده است و بقیه آن قرار است تا پایان مهر تسویه شود.

علی شجاعی‌صائین مدیرعامل خانه کتاب و مدیر کمیته جنبی نمایشگاه کتاب تهران در این رابطه به جام‌جم گفت: کل رقم بدهی نمایشگاه کتاب تهران به ناشران خارجی پنج ‌میلیون یورو بوده است که بخشی از این بدهی سال گذشته پرداخت شد.

وی افزود: مشکلی که برای پرداخت بدهی به ناشران خارجی وجود دارد، تحریم‌های بانکی است و ما سال ۹۱ سعی کردیم راه‌های دیگری را امتحان کنیم که تاکنون موفق شده‌ایم نیمی از این بدهی یعنی حدود ۲٫۵ میلیون یورو را پرداخت کنیم.

به گفته شجاعی‌صائین اگرروند پرداخت بدهی نمایشگاه کتاب تهران به ناشران خارجی به همین صورت ادامه داشته باشد، همه بدهی‌ها پرداخت خواهد شد.

روز گذشته خبرگزاری مهر هم در گزارشی اعلام کرد نمایشگاه کتاب تهران از دوره بیست و چهارم به ناشران خارجی بدهکار بوده است و مسئولان ارشاد با وعده تسویه حساب، آنها را راضی به شرکت در نمایشگاه امسال کردند، اما با این حال هنوز بخش عمده‌ای از فروش ارزی نمایشگاه بیست و پنجم هم به دست ناشران خارجی نرسیده است.

براساس این گزارش، داستان این بدهی از روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ شروع شد زمانی که مساله بدهی ۶٫۵ میلیون یورویی نمایشگاه کتاب به ناشران خارجی شرکت‌کرده در بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران مطرح شد و کار تا آنجا پیش رفت که ناشران خارجی قصد حضور در نمایشگاه را نداشتند ولی با وساطت‌های نمایندگان ایرانی آنها و همچنین قول مساعد وزارت ارشاد برای پرداخت هرچه زودتر بدهی‌، تعدادی از این ناشران در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که اردیبهشت امسال برگزار شد، حضور یافتند.

در واقع نمایشگاه کتاب تهران در حالی در ۲۳ اردیبهشت ماه به کار خود پایان داد که علاوه بر بدهی سال گذشته (۹۰)، بدهی امسال (۹۱) نیز به آن اضافه شد.

رسم نمایشگاه کتاب این گونه بوده است که بخش عمده‌ای از پول ناشران خارجی حاضر در نمایشگاه را تا نمایشگاه فرانکفورت تسویه می‌کردند که سال گذشته این اتفاق نیفتاد و حال پرداخت‌های امسال هم به سال گذشته اضافه شده است.

با پایان نمایشگاه بحث تسویه حساب با ناشران خارجی بار دیگر در دستور کار قرار گرفت و در فاصله چند ماه اخیر نیز بخشی از این بدهی به برخی ناشران پرداخت شد.

برنامه‌ریزی وزارت ارشاد این‌گونه بوده است که به طور ماهانه بخشی از این پول را در اختیار ناشران خارجی قرار دهد تا بتواند امسال و تا پایان مهر کل بدهی نمایشگاه سال جاری و دوره‌های قبل را پرداخت کند.

مساله بدهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ناشران خارجی با به‌وجود آمدن تحریم‌های بانکی علیه کشور شدت گرفت و به نظر می‌رسد برای پرداخت این بدهی مشکل مالی وجود ندارد.

پرداخت به موقع بدهی ناشران خارجی شرکت کننده در نمایشگاه کتاب تهران در جلب اعتماد این ناشران برای حضور در دوره‌های بعدی نمایشگاه قطعا موثر است.

نمایشگاهی که مدعی هستیم پربازدیدکننده‌ترین نمایشگاه کتاب جهان است. بخصوص در چنین شرایطی که ناشران خارجی امسال هم با وساطت نمایندگانشان در ایران در بیست و پنجمین دوره نمایشگاه شرکت کردند.

سجاد روشنی – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.