برای انگلیس و آمریکا ثروت های طبیعی میانمار مهمتر است

انتقاد از سکوت مدعیان دفاع از حقوق بشر در قبال فجایع میانمار:

پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین طی مقاله ای در خصوص قتل عام مسلمانان در میانمار و سکوت مدعیان حقوق بشر نوشت برای غبر به خصوص آمریکا و انگلیس ثروت های طبیعی میانمار مهمتر از مسئله حقوق بشر است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران ، میدل ایست آنلاین در این مقاله که به قلم رمزی بارود نویسنده و مقاله نویس فلسطینی_آمریکایی تحت عنوان دموکراسی و قتل عام در برمه نوشته شده نویسنده به مسئله سکوت مدافعان حقوق بشر در قبال نسل کشی مسلمانان در برمه (میانمار) پرداختند و علت این سکوت را وجود منافع این مدعیان به خصوص آمریکا و انگلیس در میانمار ذکر مرده است با رود معتقد است برای این دو کشور منابع طبیعی و هیدروکربنی میانمار مهمتر از مسئله حقوق بشر است.

در این مقاله آمده است کشتار گسترده مسلمانان روهینگیا در میانمار در بیشتر رسانه ها پوشش خبری گذرا و نامناسبی داشته است آنچه که این مسلمانان می خواهند توقف فوری خشونت های گسترده و نقض حقوق بشر است رادیو اروپای آزاد روز ۱۲ ژوئیه گزارش داد بالگردهای میانماری سه قایق حامل ۵۰ مسلمان روهینگیایی را که قصد فرار از خشونت های منطقه غرب میانمار را داشتند به آتش کشیدند که گفته می شوند همه سرنشینان این سه قایق کشته شده اند آوارگان در تلاش هستند از مرگ حتمی، شکنجه یا دستگیری به دست بودایی های ایالت راخین که از حمایت دولت میانمار نیز برخوردارند فرار کنند.
تمایل نسبتاً اندک رسانه ها به درگیری های قومی میانمار نیز برخوردارند فرار کنند.

تمایل نسبتاً اندک رسانه ها به درگیری های قومی، میانمار به هیچ وجه نشانته بر اهمیت بدون این قضیه نیست.

خشونت اخیر به دنبتا تجاوز سه مرد روهینگیایی به یک زن ۲۸ ساله در ایالت راخین به وقوع پیوست این حادثه اتحاد بی سابقه ای بیم بسیاری از بخش های جامعه میانمار از جمله دولت، نیروهای امنیتی و به اصطلاح فعالان و گروه های طرفدار دموکراسی به وجود آورد اولین اقدام بودایی ها کتک زدن و کشتن ده مسلمان بیگناه بود این قربانیان که در حمله ۳۰۰ بودایی راخین به یک اتوبوس کشته شدند بنا به نوشته بانکوک پست اصلاً روهینگیایی نبودند در واقع همه مسلمانان میانمار از قومیت روهینگیا نیستند بعضی از آنها از نسل مهاجران هندی هستند بعضی ها تبار چینی دارند و برخی دیگر حتی اصلیتی عربی و ایرانی دارند، میانمار ۶۰ میلیون نفر جمعیت دارد که فقط ۴ درصد آنها مسلمانند.

فارغ از تعداد قربانیان نقض حقوق بشر و خشونت ها بسیار گسترده است و مهاجمان برای اقدامات خود به هیچ وجه مورد پیگیری یا واکنش قرار نمی گیرند.

خبرگزاری رویتر روز چهارم ژوئیه به نقل از گروه های حقوق بشر گزارش داد روهینگیایی ها با بدترین تبعیض موجود در جهان مواجه هستند.

مؤسسه انگلیسی حقوق برابر عنوان کرده است که خشونت های اخیر صرفاً درگیری های قومی نیست بلکه در واقع دولت در آن مشارکت فعالانه دارد از روز ۱۶ ژوئن به بعد ارتش میانمار در ارتکاب اقدامات خشونت آمیز و نقض حقوق بشر علیه روهینگیایی ها از جمله کشتار و بازداشت گسترده مردان و پسران روهینگیا در شمال ایالت راخین دخالت فعلانه داشته اند.

افراد و گروه های طرفدار دموکراسی میانمار که به دلیل مخالفت با نظامیان این کشور از حمایت غرب برخوردار بودند نیز در جنگ علیه اقلیت ها شرکت دارند.

حنا هیندستورم روز ۸ ژوئن در روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد گزارش داد یک گروه طرفدار دموکراسی روهینگیایی ها را دروغگو دانسته است و دیگری گفته است ما باید تمام کالارها را بکشیم کالار اصطلاح نژاد پرسانه است که به مردم تیره پوست شبه قاره هند اطلاق می شود.

میانمار از نظر سیاسی هم شهرت و آوازه بدی دارد مدت اندکی پس از استقلال این کشور از بریتانیا در سال ۱۹۴۸ دوران استعماری در این کشور بسیار ویرانگر بود زیرا این کشور به عنوان میدان جنگ قدرت های بزرگ مورد استفاده قرار گرفته بود بسیاری از میانماری ها در وضعیتی که خود در به وجود آمدن آن نقش نداشتند قتل عامل شدند از آنجایی که قدرت های خارجی این کشور را طبق اهداف و منافع خود تجزیه کرده بودند جنگ داخلی قابل پیش بینی بود.

ظاهراً این وضعیت با روی کار آمدن نظامیان در سال ۱۹۶۲ تا سال ۲۰۱۱ به پایان رسیده بود اما بسیاری از مسایل همچنان حل نشده باقی ماند.

پس از انتخابات سال گذشته که یک دولت غیر نظامی را به روی کار آورد ما خوشحال بوده ایم که اکنون پایان خوشی در راه است به طوری که روزنامه انگلیسی تلگراف روز نهم ژوئیه گزارش داد که آنگ سان سوکی رهبر خوب اپوزیسیون برمه روز دوشنبه نهم ژوئیه ورود تاریخی خود به پارلمان را انجام داد و مرحله جدیدی را در ۲۵ سال مبارزه برای کسب دموکراسی برای کشور تحت سلطه نظامیان رقم زد اما آنگ سان سوکر به جز یک نگرانی صرف در مورد خشونت های قومی کنار ایستاد گویی قتل عام تیره پوسان هندی کشورش برای او به اندازه داشتن نماینده ای از حزب متبوعش-اتحادیه ملی برای دموکراسی در میانمار- در پارلمان فوریت و اهمیت ندارد.

اکمان الدین احسان اغلو دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی از سوکی خواست کاری بکند وی گفت: ما مطمئن هستیم که اولین اقدام شما به عنوان برنده جایزه صلح نوبل –برای گسترش صلح در جهان از کشور خودتان شروع خواهد شد و شما نقش مثبتی را در پایان دادن به خشونت هایی که در ایالت آراکان در گرفته ایفا خواهید کرد.

اما طبق نوشته فارن پالیسی خوآنگ سان سوکر اتحادیه ملی برای دموکراسی همچنان از این مسئله بر تنش کناره جویی می کند.
خشونت ها علیه اقلیت های مسامان در زمان مناسبی برای آمریکا و انگلیس به وقوع پیوسته است وقتی نظامیان حاکم با اصلاحات نیمه دموکراتیک موافقت کردند تلاش های دموکراسی خواهانه آمریکا و انگلیس متوقف شد شرکت های غربی برای مهار نفوذ انحصاری چین بر اقتصاد میانمار به این کشور هجوم آوردند گویی که سرکوبگرترین رژیم جهان ناگهان به منطقه ای آباد برای دموکراسی تبدیل شده است.
گاردین در همان زمان نوشت هجوم طلایی به میانمار شروع شده است این مسئله با لغو اخیر قانون ممنوعیت سرمایه گذاری آمریکا در این کشور از سوی باراک اوباما کلید خورد انگلیس نیز بلافاصله از آمریکا پیروی کرد و دفتر تجاری این کشور روز ۱۱ جولای در شهر رانگون میانمار افتتاح شد هدف آن است که با بازارهای آسیایی که در گذشته مورد بهره برداری قرار نگرفته بودند ارتباطی برقرار شود.

میانمار کشوری است سرشار از منابع هیدروکربنی فراوان سنگ های قیمتی، مواد معدنی و الوار که در کنار آن از نیروی کار ارزان قیمت تیز برخوردار است.

از وقتی که هیلاری کیلینتون وزیر خارجه آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۱ سفر تاریخی خود به میانمار را انجام داد محور اصلی گزارش های رسانه ها در مورد این کشور ثروت های میانمار و مسابقه برای مینمار بوده است موارد دیگر کمتر مورد بحث قرار گرفته و به حقوق اقلیت قطعاً پرداخت شده است شبکه خبری سی ان ان روز ۱۲ ژوئیه گزارش داد: اخیراً کیلینتون با تین سین رئیس جمهور میانمار که اکنون از او به عنوان موفقیت دیگری برای دموکراسی آمریکا یاد می شود دیدار کرد دستور کار او نگرانی های آمریکا از شفاف نبودن فضای سرمایه گذاری ها در میانمار و نقش نظامیان در اقتصاد این کشور بود، تین سین به دلیل اظهارات سیاسی خطرناک که می تواند احتمالاً منجر به کشتار بیشتر و یا حتی نسل کشی شود مجرم است این رئیس جمهور به اصطلاح اصلاحگرا به سازمان ملل متحد گفت: اردوگاه آوارگان یا اخراج تنها راه حل مسئله یک میلیون مسلمان روهینگیایی است.

او پیشنهاد کرد اگر کشور ثالثی حاضر به پذیرش مسلمانان شود آنها به آنجا منتقل شوند.

مسلمانان روهینگیایی یکی از بدترین خشونت های تاریخ را تجربه می کنند و درد و رنج های آنها یکی از مهمترین مسایل جهان است با این وجود مسئله آنها در بین اولویت های منطقه ای یا بین المللی وجود ندارد و یا این که منابع فراوان هیدرو کربن، مواد معدنی، سنگ های قیمتی و الوار میانمار از اهمیت بیشتری (در مقایسه با کشتار مسلمانان) برخوردار است.

اگر مسئله حقوق بشر مهم است این وضعیت تراژدیک باید فوراً تغییر کند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.