برای روسها حفظ بشار اسد مهمتر است یا تعامل با غرب؟

۱۴م دیماه ،

یک کارشناس مسائل روسیه می گوید: روسیه در سوریه دارای منافعی است اماعلاوه بر سوریه و خاورمیانه، در سطح بین المللی نیز دارای منافع و سیاست ها و اهدافی است.

محمود شوری، مدیر گروه مطالعات اوراسیا، کارشناس مسائل روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگویی با خبرآنلاین با موضوع تغییر رویکرد روسها در قبال بحران سوریه گفت: از ابتدا نیز گفته می شد که روسیه منافعی در سوریه دارد و در مرحلۀ اول به دنبال حفظ دولت بشار اسد بود، وقتی فشارها افزایش پیدا کرد، روسها به این سمت رفتند که از طریق سیاسی، موضوع را حل و فصل کنند و انتظار داشتند که با حل و فصل سیاسی اختلافات در سوریه، جریان حاکم در سوریه، همچنان بخشی از قدرت را در اختیار داشته باشد.
شوری افزود: اما از سویی روسها امیدوارند که اگر این روند هم عملی نشد، بتوانند در گفتگوها و معاملاتی که با طرفهای خارجی درگیر در مسئله سوریه دارند، حداقل بخشی از منافع خود را حفظ کنند. من فکر می کنم اگرچه روسها از مرحلۀ اول یعنی حفظ دولت بشار گذار کرده اند و بیشتر به دنبال آنند که هم اکنون از طریق ایجاد یک مصالحۀ سیاسی در داخل به نتیجه برسند، ولی در مرحلۀ سوم گام مهم دیگری نیز برداشته اند که در آن سعی می کنند برای خود در آیندۀ سوریه از طریق گفتگو با طرفهای خارجی نیز نقش ایجاد کنند.
این کارشناس مسائل روسیه گفت: روسیه تا آنجایی که به نوع روابطش با قدرتهای غربی لطمه جدی وارد نکند و روسیه را وارد یک چالش جدی با غرب نکند، بر منافع خود در سوریه پافشاری خواهد کرد، اما این تنها راه روسها نیست. روسها می توانند از طریق دیگری نیز با نوع معاملاتی که با غربی ها خواهند داشت، اگرنه همۀ منافع بلکه بخشی از آن را حفظ کنند. اگرچه لیبی، تجربۀ خوبی برای روسها نبوده و آنها مکرراً روی این مسئله تأکید دارند که روسیه از معامله ای که با غرب در لیبی داشت، نفعی نبرده است، ولی اگر شرایط بیش از این در سوریه بحرانی شود، ممکن است روسها به یک دستاورد اندک هم قناعت کنند.


مشروح گفتگوی سرویس بین الملل خبرآنلاین با محمود شوری را اینجا بخوانید
 


sadkhabar.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.