برخورد سیستم قضایی آمریکا با اعدام+ شیوه انتخاب هیئت منصفه

کتاب جدید اسمیت را به چند روش می توان مطالعه کرد؛ اسمیت در کمبریج به دنیا آمده است ولی نوشته های او هیچوقت در مقابل بی عدالتی این سیستم و مجازاتهای اعدام، کوتاهی نکرده است. یکی از مشکلات اولیه ذکر شده در سیستم قضایی آمریکا اعلام مجازات اعدام برای کسانی است که جرمی در آمریکا ندارند و گاه اصلا در آمریکا حضور نداشته اند.

موضوع اصلی کتاب اسمیت با عنوان «ظلم» یا «بی عدالتی» بحث درباره قتل های خیابانی، جرم و جنایت، مواد مخدر، دزدی از بانکها و جرمهای دیگر نیست بلکه گشتن در سلسله مراتبی است که قانون آمریکا خوانده می شود. درباره تشریفات اداری مرگ و خط تولید بوروکراتیک مرگ است که حتی در بعضی موارد از سوی قوانین کلیسای کاتولیک آمریکا نیز مورد تحسین قرار می گیرد.

درباره سلسله مراتب قانونی است که خونسردی، بی عاطفگی و تا حدودی بیرحمی را ترکیب کرده است. اسمیت به عنوان خبرنگار از آتش گرفتن سر یکی از محکومین به نام اسپارکی پیر در زندان فلوریدا گزارشی منتشر کرده بود که به علت قدیمی و کهنه بودن صندلی الکتریکی رخ داد و طی آن همسر متهم شاهد سوختن او بود. از نمونه های این چنینی در کتاب اسمیت فراوان دیده می شود؛ مواردی که در این سیستم قضایی بدون دلیل محاکمه و زندانی و گاه اعدام می شوند.

به نوشته اسمیت در سیستم قضایی آمریکا علاوه بر گم شدن اسناد و مدارک مربوط به محاکمه ها نوعی قوانین نانوشته ای وجود دارد که مربوط به هیئت های منصفه در دادگاه های آمریکا است. هیئت منصفه از میان کسانی انتخاب می شوند که هیچ مخالفتی با حکم های اعدام نداشته باشند و در غیر این صورت به طور مرموزی با کسانی دیگر جایگزین می شوند. در چنین سیستمی اسمیت نقل قولی از وکیل مدافع ماهاراج ذکر می کند که بعد از درگیری و تلاش های بسیار برای اثبات بی گناهی موکل خود بالاخره ناامید می شود و می گوید “من واقعاً نمی دانم در این سیستم قضایی چه کار باید کنم؟ “

البته در چنین سیستمی استثناهایی نیز وجود دارد ولی سمبل قضاوت در آمریکا را همانطور که اسمیت سالها روی آن کار کرده است می توان در زندان گوانتانامو دید که هزاران زندانی غیر آمریکایی در کشوری غیر از آمریکا با سیستم قضایی غیر بومی آن کشور نگهداری می شوند و هنوز هم خیلی از آنها محاکمه نشده اند!

از آنجا که تونی بلر یکبار در سخنرانی غیر رسمی رابطه انگلیسی ها با آمریکا را منوط به دوستی با آمریکا و گوانتانامو خطاب کرده بود بنابراین روش سوم مطالعه این کتاب از آنجا که اسمیت شهروند انگلیسی محسوب می شود روشی است که در آن باید انتخاب کرد در مقابل این رابطه دوستی ایستاده اید یا در کنار آن …

گاردین/ ۸ جولای/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.