برخورد متعصبانه با فلسفه به ‌دور از فرهنگ قرآنی است

به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله مصباح یزدی روز یکشنبه در دیدار اعضای هیات رییسه مجمع عالی حکمت اسلامی با وی،‌ با بیان اینکه از گذشته مساله فلسفه در عالم اسلام و تشیع مساله‌ای کمابیش جنجالی بوده است،‌ افزود: در مقام بررسی جایگاه فلسفه، سووالاتی مطرح است که چرا فلسفه چنین ویژگی پیدا کرده وهمچنین چه کار باید کرد تا فلسفه جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه برای رهایی از برخی تعصبات نابجا در مورد فلسفه باید به آیات قرآن و سیره اهل بیت(ع) توسل جست، گفت: قرآن کریم علاوه بر آیات فقهی،‌ آیات بسیار دیگری دارد که به شکلی در حیطه فلسفه است.

وی ادامه داد:‌ همانطورکه تمام حوزه‌های علمیه ما بر پایه همین آیات فقهی شکل گرفته، باید به آیات فلسفی نیز بی ‌تعصب نگاه کرد و بنیان فکری و اعتقادی را بر اساس این اصول عقلی بنا کرد.

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: نباید به فلسفه بگونه‌ای نگاه کرد که گویا ثمراتش وحی منزل است و قابل خدشه نیست؛ بلکه باید با نگرشی منطقی با فلسفه برخورد کنیم.

وی یادآور شد:‌ اگر تلاش‌های علامه طباطبایی و شهید مطهری نبود، فلسفه در همان جایگاه ابتدایی خود باقی می‌ماند و نمی‌توانست نقش خود را در فرهنگی اسلامی ایفا کند و از طرف دیگر نیز ما در مقام پاسخگویی به شبهاتی که از داخل و خارج وارد می‌شود،‌ حرفی برای گفتن نداشتیم.

استاد حوزه علمیه گفت:‌ باید با دید منطقی به مطالب و شبهاتی که در غرب مطرح است، نگاه کنیم و سخنان آنان را با نگاه عمیق علمی مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا روز به ‌روز بر گسترش و شکوفایی فلسفه افزوده شود و به این وسیله بتواند جایگاه واقعی خود را بیابد.

مجمع عالی حکمت اسلامی با هدایت رهبر معظم انقلاب و تحت اشراف آیات ‘عبدالله جوادی آملی’، ‘جعفر سبحانی’ و ‘محمدتقی مصباح یزدی’، پس از تعیین هیات موسس توسط ناظران عالی و انتخاب هیات مدیره توسط مجمع عمومی، از اسفند ماه ۱۳۸۴ فعالیت رسمی خود را با برگزاری اولین نشست از سلسله نشست‌های کرسی نظریه‌پردازی با موضوع ‘حرکت در مجردات’ آغاز کرد. ک/۱

۷۴۰۴/ ۳۸۰**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۹۵۸۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.