برخی اشخاص اسلام را تنها برای روز عاشورا می‌خواهند/ ارزش‌های ناب را دریابیم

۲۳م آذر ،

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‌لله محمد تقی مصباح یزدی، صبح امروز پنجشنبه(۲۳آذرماه) در همایش ملی “تعلیم و تربیت ارزش‌ها” که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به معنای ارزش، اظهار داشت: بعضی ارزش را در مقابل اخلاق مطرح می‌کنند و بعضی ارزش را چنان محدود کرده‌اند که در اخلاق مذهبی منحصر شده است.

وی افزود: ارزش‌ها شامل همه رفتارهای اختیاری انسان می‌شود و تنها در آداب عرفی خلاصه نمی‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: تبیین ارزش‌ها نیاز به کار علمی دارد و هر کسی که در این عرصه وارد شود، هر کلمه‌ای که می‌نویسد دارای اجر و ثواب است.

وی با اشاره به این که تربیت ارزش‌ها پیشینه بسیاری دارد، اظهار داشت: در متون فارسی و اشعار ما نیز تعبیرات تربیت ارزش‌ها، بکار رفته است که نشان از پیشینه آن دارد.

اسلام دین واقع گرایانه است

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: اسلام دین واقع گرایانه است؛ بنابراین ارزشی اصیل است که ماهیت الهی داشته باشد و هر کاری که صورت می‌گیرد با این هدف انجام شود که به خدا نزدیک تر شویم.

وی ادامه داد: ارزش مطلق برای ما قرب به خداست و ارزش‌های اخلاقی جنبه ابزاری دارد تا به خدا نزدیک تر شویم.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که در بینش اسلامی ارزش‌ها دارای مراتب است، اظهار داشت: هر کسی می‌تواند ارزش‌هایی را کسب کند که جنبه مقدماتی دارد و بعضی نیز فوق تصورات انسانی است.

تاکید بر ترویج ارزش‌های الهی


وی گفت: ما باید ارزش اصیل الهی و فرهنگ اصیل اسلامی را رواج دهیم؛ البته این مسئله نیازمند آن است که از ریشه آغاز کنیم و با حرف و شعار درست نمی‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی افزود: اگر فرهیختگان، اصحاب رسانه و دانشگاهیان با فرهنگ اصیل اسلامی تربیت شوند در سطوح عالی جامعه نیز اثرگذار است.

عضو خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از ترویج فرهنگ ایرانیت گفت: این که بعضی فرهنگ ایرانیت را مطرح می کنند بی جهت نیست، زیرا از ابتدا “ایران، ایران” را شنیده و تنها در روز عاشورا صحبت از اسلام می‌کند، نتیجه آن هم این می‌شود که بعضی بگویند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران.

وی تاکید کرد: ریشه‌های فکری و اعتقادی این اشخاص مستحکم نیست و برای تقویت آن باید از پایه‌های اصلی و انسان شناسی اسلامی آغاز شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اگر طبق فرهنگ اصیل اسلامی تربیت شویم، باید خجالت بکشیم که در مقابل اسلام، اسمی از چیز دیگری ببریم و گرنه نتیجه آن همان شعار “نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران” می‌شود.

از دفاع مقدس درس بگیریم

عضو جامعه مدرسین حوزه در ادامه با اشاره به داستان جالوت و طالوت در قرآن کریم، اظهار داشت: این داستان، بهترین درس سازندگی و مقاومت است، فرهنگ مقاومت را می‌آموزد اگر پیروزی می‌خواهیم باید صبور و مقاوم باشیم.

وی افزود: در هشت سال دفاع مقدس، جنگ ۳۳ روزه لبنان و ۲۲ روزه و ۸ روزه غزه کسانی پیروز شدند که اهل مقاومت بودند.

وی تاکید کرد: داستان‌های دفاع مقدس باید نگاشته شود تا نسل تازه از آن درس مقاومت بگیرند.

براساس این خبر به نقل از خبر حوزه؛‌ آیت‌الله مصباح یزدی در پایان اظهار داشت: اگر می‌خواهیم به جایی برسیم، باید خودمان را برای تحمل سختی‌ها آماده کنیم و برای خدا سختی‌ها را تحمل کنیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.