برخی قوانین جشنواره ها به ضرر نمایش نامه نویسان ایرانی است

قوانین مربوط به نمایش مجدد آثار در ظاهر به نفع نویسندگان ایرانی اما در باطن به ضرر آنان است.

امیر دژاکام کارگردان و نویسنده تئاتر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره‌ی اجرای مجدد نمایش نامه های غربی گفت: قوانین فعلی و موجود تئاتر، در برگزاری جشنواره ها به ضرر ‌آثار ایرانی است این درحالی است که مسئولان فکر می‌کنند این قوانین به نفع نمایش نامه نویسان است.
وی افزود: طبق قانون نباید در جشنواره ها نمایش نامه تکراری اجرا شود اما شاید در ظاهر این کار به نفع نویسندگان ایرانی باشد ولی در باطن به ضرر آنان است.
دژاکام با بیان اینکه تعداد مراجعه به یک متن یکی از نشانه های موفقیت آن است اظهار داشت: با وجود این قوانین دست و پاگیر، شانس موفقیت از آثار ایرانی گرفته می شود.
وی ادامه داد: با ممانعت از اجرای مجدد یک اثر نمایشی در جشنواره ها احتمال موفقیت و نقدهای پربار گرفته می شود چون نمایش نامه ها به گونه ای است که در درازمدت خود را نشان میدهد و درک می شود.
کارگردان شهرزاد گفت: چرا کارهای یونسکو، شکسپیر و چخوف می‌تواند در جشنواره های ما تکرار شود در حالی که کارگردانان از تکرار مجدد نمایش نامه های ایرانی محروم هستند.
وی با تاکید بر اینکه قانون منع نمایش مجدد آثار ایرانی اشتباه و غیر علمی است افزود: این قانون باید حذف شود چون ما نمایش نامه های ارزنده ای داشتیم که فقط یک بار اجرا شدند.
دژاکام با بیان اینکه نمایش نامه های ا یرانی به طور مستقیم به مسائل ایران می پردازد و تمثیلی نیستند یادآور شد: به همین دلیل متون ایرانی در معرض ممیزی بیشتری هستند در حالی که تئاتر یک هنر منتقد است.
وی در پایان با بیان اینکه تئاتری که نقد کند، تماشاگر ندارد عنوان کرد: علت ریزش مخاطب ما در تئاتر نیز به نقاد نبودن آن برمی‌گردد و در این راستا سعه صدر مسئولان باید بیشتر شود./م


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.