برخی کلاس‌ها معلم ندارد

جام جم آنلاین: بار سنگینی که آموزش و پرورش امسال بلند کرد (تحول بنیادین در نظام آموزشی و ایجاد پایه ششم ابتدایی) پیشاپیش جای این احتمال را خالی گذاشت که مدارس، مهر پرمشکلی را آغاز کنند؛ مشکلاتی که گذشت فقط ۱۰ روز از شروع سال تحصیلی برای سربرآوردنشان کافی بود.

از تهران، رشت، مشهد و برخی شهرهای کوچک خبر می‌رسد که هفته دوم مهر ماه در حالی سپری می‌شود که هنوز در برخی مدارس، برخی کلاس‌ها بدون معلم اداره می‌شود و ساعات تحصیلی دانش‌آموزان به بطالت می‌گذرد.

برخی خبرها نیز از ادامه نقل و انتقال معلمان حکایت دارد، به‌طوری که معلمی که در روز نخست سال، خود را به دانش‌آموزان معرفی کرده حالا یا منتقل شده یا در حال منتقل شدن به مدرسه‌ای دیگر است.

مدیر مدرسه‌ای در گیلان به جام‌جم گزارش می‌دهد که هنوز برخی از کلاس‌ها در برخی مدارس رشت بدون حضور معلم اداره می‌شود، در حالی که کمبود معلم در مقطع ابتدایی سبب شده تا برخی معلمان از دبیرستان و راهنمایی به کلاس‌های ابتدایی فرستاده شوند.

در تهران و برخی دیگر از شهرها نیز چنین جابه‌جایی‌هایی گزارش می‌شود تا آنجا که بعضی‌ها نقل و انتقالات بی‌موقع در میانه ماه مهر هنوز پایان نیافته است.

حالا دانش‌آموزان مانده‌اند با کلاس‌های بی‌معلم و معلمانی که احتمال جابه جا شدنشان وجود دارد و مدیران مدارسی که در این اوضاع برای بهتر شدن شرایط دست و پا می‌زنند و وزارتخانه‌ای که همچنان تاکید دارد اوضاع کاملا تحت کنترل است.

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش روز گذشته در گفت‌وگو با جام‌جم اطمینان خاطر داد که نه تنها هیچ معلمی بعد از شروع سال تحصیلی جابه‌جا نشده، بلکه هیچ کلاسی نیز بدون معلم نمانده است.

او می‌گوید: تمام نقل و انتقالات حتی جابه‌جایی‌های اضطراری که بیش از ۱۰۰ معلم را نیز در بر نمی‌گیرد تا پیش از شروع سال تحصیلی انجام شده و اکنون چون نقل و انتقالات قفل شده دیگر هیچ معلمی جابه‌جا نمی‌شود، مگر این‌که در موارد استثنا مثلا معلمی بیمار شده باشد یا توانایی کار را از دست داده باشد و به این خاطر نقل و انتقالی انجام شود.

فرهادی با تاکید براین‌که تمامی کلاس‌های درس نیز دایر است خیال همه را از بابت بی معلم نبودن کلاس‌ها جمع کرد و توضیح داد که نظارت وزارتخانه بر مدارس به حدی است که حتی می‌داند در کدام مدارس، معاون آموزگار وجود دارد، همان معاونان مدارسی که جای خالی معلمان را پر می‌کنند و در حالی که در مدرسه معاونت می‌کنند، تدریس هم دارند.

دردسرهای ششم

اگر قضاوت به وزارت آموزش و پرورش سپرده شود ایجاد پایه ششم ابتدایی یک افتخار آفرینی است، اما اگر قضاوت را به مدیران مدارس بسپریم راه اندازی این پایه در مدارس مترادفی جز دردسر ندارد.

با این‌که ماه‌هاست آموزش و پرورش از آمادگی صددرصدی مدارس برای میزبانی از دانش‌آموزان پایه ششم خبر می‌دهد، اما حالا که همه وارد گود شده‌اند و مدیران و معلمان فرصت محک‌زنی یافته‌اند، اذعان دارند که بیشتر مدارس برای به سرانجام رساندن این پایه مشکل دارند.

برخی از مدیران به جام‌جم خبر می‌دهند که هنوز کلاس‌های درس مخصوص دانش‌آموزان ششم به تعداد کافی میز و نیمکت ندارد یا وقتی کتاب درسی با عنوان کار و فناوری برای دانش‌آموزان تالیف شده فضای قدیمی و تجهیز نشده کلاس‌ها به معلم اجازه تدریس نمی‌دهد.

این در حالی است که به گفته این گروه از مدیران، معلمانی که برای پایه ششم ابتدایی در نظر گرفته شده‌اند نیز عموما بر نکات درسی تسلط ندارند، چون همان کسانی هستند که تا سال پیش در مقاطع راهنمایی و دبیرستان تدریس می‌کردند و حالا نمی‌دانند برای دانش‌آموزان کم‌سن و سال با چه روش و چه زبانی باید تدریس کنند.

برخی از مدیران مدارس از مدیران کل ادارات آموزش و پرورش شهرشان نقل می‌کنند معلمی که به مقطع ابتدایی فرستاده شده نسبت به متخصص نبودن خود در این مقطع اعتراض دارد و خواستار نقل مکان به محل خدمت سابق است.

مدیران و حتی معلمانی که سالها برای دانش‌آموزان ابتدایی وقت گذاشته‌اند به همین خاطر نگرانند. آنها دلواپس دانش‌آموزانی هستند که جور کمبود نیرو را می‌کشند و بیشترین ضربه‌های آموزشی را از نبود معلمان متخصص متحمل می‌شوند.

اما این گلایه‌ها به گوش مسوولان وزارت آموزش و پرورش به آهنگی ناموزون شبیه است، چون علی فرهادی، سخنگوی آموزش و پرورش نه تنها رفتن معلم کم تجربه به کلاس‌ها را تائید نمی‌کند، بلکه کمبود میز و نیمکت در کلاس‌های ششم ابتدایی را نیز قبول ندارد و در عوض اطمینان خاطر می‌دهد که تا پایان ماه مهر تمام این کلاس‌ها به رایانه و امکانات الکترونیکی مورد نیاز مجهز شوند.

باوجود همه این تکذیب‌ها از سوی سخنگوی آموزش و پرورش اما مستندات این گزارش و اطلاعات کسب شده از سوی معلمان در تهران و شهرستان‌های گفته شده، در روزنامه ثبت و محفوظ است.

مریم خباز – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.