برخی بانک‌ها وارد واسطه‌گری شده‌اند

۲۰خردادماه،

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از مشکلات نظام بانکی ما رشد قارچ گونه شعب بانک‌ها است، گفت: این امر اختلالات بسیاری را در بازار اقتصادی کشور به وجود آورده چرا که فعالیت آن‌ها به صورت صندوق و موسسات اعتباری است و بعضی از آنها با پول مردم وارد واسطه‌گری می‌شوند.

عباسعلی نورا در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که متاسفانه بانکداری در کشورمان نظام‌مند نیست، گفت: در حال حاضر اکثر بانک‌های ما عملا کار بانکی انجام نمی‌دهند و کار یک صندوق را به عهده گرفته‌اند که پول را از مردم گرفته و وارد واسطه‌گری می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که سیستم بانکی نباید وارد واسطه‌گری شود، گفت: بعضی از بانک‌های خصوصی متاسفانه پول‌های خود را در بازارهای دلالی و کاذب همچون طلا،‌ مسکن و دلار هزینه کرده‌اند بنابراین یکی از عوامل این نوسانات بازار، خود بانک‌ها می باشند.

وی افزود: حتی بعضی از آن‌ها منابع خود را به واردات کالا تخصیص داده‌اند که این یک فاجعه ملی است در حالی که باید بانک‌ها پول خود را برای تولیدات داخلی هزینه کرده و یا سهام شرکت‌های تولیدی را خریداری می کردند.

نورا با تاکید بر این‌که بانک‌ها حق واسطه‌گری را ندارند، گفت: در حال حاضر تعداد شعب بانک‌های ما از تعداد سوپر مارکت‌ها هم بیشتر شده است و این امر نظارت را بسیار مشکل می‌کند که لازم است بانک مرکزی نظارت ویژه‌ای بر عملکرد آن‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید سقف تاسیس بانک را بالا ببرد، گفت:متاسفانه بعضی از بانک‌ها چند برابر سرمایه خود از مردم سپرده گرفته‌اند که اگر یکی از آن‌ها ورشکسته شود فاجعه بزرگی رخ می‌دهد و البته احتمال ورشکستگی بانک‌ها را در آینده نزدیک خواهیم داشت.

نورا خاطرنشان کرد: بانک‌هایی که سود سپرده بسیاری به مردم می‌دهند در معرض این ورشکستگی قرار دارند، بنابراین مردم باید دقت کنند که پول‌های خود را در چه بانکی قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: شایسته کشور ما نیست که تعداد بانک‌هایش قارچ گونه رشد کند و از تعداد سوپرمارکت‌ها هم بیشتر شود. چرا که با افزایش تعداد بانک‌ها و شعب آن ها نه تنها رقابتی بوجود نمی‌آید بلکه یک رقابت منفی در کشور شکل می‌گیرد.

وی با بیان این‌که نمایندگان مجلس لازم است هرچه سریعتر تحقیق و تفحصی از بانک‌های خصوصی و چگونگی سطح منابع آن‌ها را انجام دهند، گفت: در حال حاضر پیش بینی می‌شود ۸۰ درصد منابع بانک‌ها در خلاف مسیر بانکداری مصرف می‌شوند و این معضلات اقتصادی کشور است. در حالی که این منابع می‌تواند اقتصادی زاینده‌ای را برای کشور به همراه داشته باشد و اشتغال را در کشور متحول کند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: متاسفانه بانک‌های خصوصی بزرگی که سابقه چندین و چند ساله هم دارند در اکثر پرونده‌های زمین خواری حضور داشته‌اند اما این جای سوال است که در کجای دنیا بانک‌ها به خرید زمین روی می‌آورند، ضمن آن‌که نشانه‌هایی وجود دارد که بعضی از همین بانک‌ها بخش عمده‌ای از دلارهای موجود خود را در شرکت‌های خارج از کشور هزینه کرده‌اند که این خلاف نظام بانکی است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.