برخی ترانه‌سرایان در تلویزیون ترانه نمی‌فروشند تهیه کننده می‌خرند!

اهورا ایمان:

سینما پرس – گروه هفت هنر/ اهورا ایمان ضمن بیان ویژگی های ترانه سرایی برای سریال و فیلم از کسب درآمد برخی از تهیه کنندگان از طریق خرید و فروش ترانه ها می‌گوید.

اهورا ایمان؛ شاعر وترانه سرا در گفت و گو با خبرنگار ادبیات سینما پرس در مورد همخوانی مفهوم ترانه ها با متن سریال های تلویزیونی اظهار داشت: به طور کلی ترانه ها بر اساس موقعیت و متن فیلم نامه ها سروده می شوند اما در حقیقت ترانه خوب ترانه ای است که بعد ها هویت قائم به ذات پیدا کند، تعداد فراوانی از ترانه های ماندگاری که امروز به ما رسیده است در گذشته تعلق به فیلم ها و سریال هایی داشته است که اکنون نام و نشان آنها از یادها رفته است.

وی ادامه داد: پیروی مفهوم ترانه ها از متن فیلم نامه دارای دو جهت و دو شکل متفاوت است، یا آن‌قدر از متن فیلم نامه پیروی می کنند که حیاتی پس از پخش فیلم وسریال نمی توان برای آن تصور کرد و یا اینکه ترانه ها ارتباط ارگانیکی چندانی با مفهوم فیلم ندارند و به همین علت من تعادل میان این دو بخش را در فیلم ها و سریال ها کم می بینم.

ایمان افزود: فیلم نامه نویس متن سریال را قسمت به قسمت می نویسد از این رو در فیلمنامه تغییر به وضوح از سوی مخاطب حس می شود اما ترانه و موسیقی از شروع تا پایان فیلم تغییری نمی کند به همین دلیل این ترانه ها دارای ویژگی هایی هستند، یعنی از یک سو باید معرف فیلم و از سوی دیگر نیز نباید پیش گویانه باشند و پایان سریال را به مخاطب الغا کنند.

این ترانه سرا تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر برخی از تهیه کنندگان، ترانه و موسیقی فیلم هایشان محلی برای کسب درآمدشان شده است به این صورت که در قبال دریافت مبلغی از افرادی که جویای نام و شهرت هستند اجرا و خواندن ترانه ها را بر عهده آنها می سپارند، این مسئله آسیب هایی جدی را به حوزه ترانه سرایی و موسیقی وارد کرده است.

وی در مورد آموزش ترانه سرایان بیان کرد: آموزش اگرچه نقش مفیدی در تربیت ترانه سرایان حرفه ای می تواند داشته باشد، اما به اعتقاد من باید با نگاهی عمیق تر وبا سازو کار جدی تری این مهم اتفاق بیافتد.

ایمان در مورد ممیزی هایی که برای ترانه های سریال ها صورت می گیرد گفت: ممیزی در بخش های مختلفی از جمله در کتاب موسیقی و یا ترانه وجود دارد اما سلیقه ای برخورد کردن آسیب هایی جدی به حوزه ترانه وارد می کند، بنابراین صدا و سیما با ایجاد یک سری از پارامترهای کارشناسی شده و به دور از نگاه شخصی و بر اساس داوری های صحیح ادبی باید به پیشرفت این حوزه کمک کنند.

وی ادامه داد: البته ممیزی مشکل اول ما در حوزه ترانه نیست و شاید این مسئله در رتبه چهارم یا پنجم قرار داشته باشد به اعتقاد من مهمترین مسئله در این حوزه روابط ناسالمی است که در تولید یک ترانه وجود دارد.

این شاعر و ترانه سرا عنوان کرد: باید ساز و کارها برای تولید ترانه ها بازنگری شود، یعنی اگر جدول هایی برای ارزیابی ترانه های در حال پخش ایجاد شود با ارزیابی آنها می شود راه کارهای مناسب تری را برای خلق ترانه ها ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد: جذب نخبه های ترانه سرایی، از انحصار خارج کردن ساخت موسیقی از دست عده ای از افراد خاص و همچنین نظارت بر کار ترانه سرایان و آهنگسازان می تواند درارتقای کیفیت ترانه و موسیقی سریال ها مفید باشد.

انتهای پیام/ع/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۷۷۹


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.