برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی بیشترین جرایم فضای مجازی ایران است

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سردار ‘سید کمال هادیانفر’ روز پنج شنبه در حاشیه نشست روسای پلیس فتای استانها در گفت وگو با خبرنگاران افزود: جلسات مشترک زیادی با بانک مرکزی داشتیم که در این جلسات هشدارهای لازم در خصوص درگاه‌ها و حفره‌های بانک‌ها به روسای بانک‌ها رسما ابلاغ شده است.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص ویروس mahdi گفت: شرکت کلبرسی این ویروس را شناسایی و عنوان کرده است که این ویروس به ایران نیز حمله کرده است.

هادیانفر با بیان اینکه تاکنون هیچ آسیب و گزارش جدی در مورد ضربه زدن این ویروس به سامانه‌های کشور دریافت نشده است، گفت: اساسا کشورهایی همچون آمریکا و اسرائیل نسبت به تولید این گونه ویروس‌ها اقدام می‌کنند.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های اولیه این اطلاعات به سرورهای کانادایی منتقل می‌شود، اما ممکن است از VPNهای کانادایی استفاده شده باشد و کشور مقصد کانادا نباشد.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات با بیان اینکه موضوعات اجتماعی، فرهنگی و دینی از دیگر جرایم فضای مجازی است، گفت: این جرایم با هدف تغییر باورهای دینی جوانان انجام می شود. پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تلاش زیادی برای دستگیری این مجرمین دارد، اما یکی از مشکلات نبود منع قانونی برای فعالیت اینگونه مجرمین در شبکه های اجتماعی است.

** در پانزده ماه گذشته جرایم فضای مجازی رشد تصاعدی داشته است

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی به فعالیت ۱۵ ماهه این نیرو اشاره کرد و گفت: نکته قابل توجه رشد تصاعدی جرایم فضای مجازی و سایبری در این مدت است.

وی تصریح کرد: در سال ۸۹ مبارزه با جرایم فضای مجازی در پلیس آگاهی تعریف شده بود که در آن سال یک هزار ۳۵ جرم سایبری انجام شده بود و تنها ۳۲۰ فقره آن کشف شد.

سردار هادیانفر به تاسیس پلیس فتا در اواخر سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: در سال ۹۰ شاهد رشد ۵۷ درصدی این جرایم بودیم که به عدد چهار هزار و نه فقره رسید. در ۱۵ ماهه تاسیس پلیس فتا پنج هزار و ۳۲۴ فقره جرم در فضای مجازی و سایبری رخ داده است که ۶۰ درصد آن منجر به کشف شده است.

رییس پلیس فتا در ادامه به رصد سایت‌های فروش داروهای غیر مجاز که بعضا کشنده هستند، اشاره کرد و گفت: افراد برای سودجویی اقدام به فروش داروهای غیرمجاز و غیربهداشتی در شبکه‌های اینترنت می‌کنند که اساسا این عمل غیرمجاز بوده و هیچ مجوزی برای آنان صادر نشده است.

وی همچنین به همکاری و تبادل اطلاعات با پلیس های کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: سال گذشته در یک عملیات (پانک آ ۴) با پلیس ۷۴ کشور جهان همکاری کردیم که عملکرد پلیس ایران در این عملیات در رده های نخست قرار گرفت و در زمره پلیس های موفق این عملیات مشترک بودیم. در حال حاضر پلیس فتا با هماهنگی اینترپل در صدد طرح‌ریزی عملیات مشترک ‘پانک‌آ ۵ ‘ است.

** آخرین وضعیت حمله سایبری به شرکت نفت

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات در مورد آخرین وضعیت حمله سایبری به شرکت نفت نیز گفت: پلیس فتا پس از چند روز از ورودش به این پرونده توانست درگاهی را که این تیم هکر از طریق آن به شرکت نفت ورود پیدا کرده بود را شناسایی کند اما نکته قابل توجه آن است که IP این هکرها از طریق provider آمریکایی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه پلیس با هماهنگی مقام قضایی از آمریکا درخواست کرده است که مالک IPهای هکرهای حمله‌کننده به شرکت‌ نفت را معرفی کند، گفت: این اقدام پلیس ایران کاملا رسمی است اما آمریکا تا این لحظه در قبال این درخواست رسمی سکوت کرده است.

سردار هادیانفر سرقت اسرار و اطلاعات مردم را یکی دیگر از جرایم فضای سایبری دانست و گفت: مردم باید در استفاده از کافی نت ها دقت بیشتری داشته باشند زیرا سیستم های برخی از آنان قابل اعتماد نیست.

وی در ادامه با اشاره به پرونده‌ای دیگر در خصوص سرقت اطلاعات، گفت: فردی در خارج از کشور اقدام به طراحی بدافزاری کرده بود که این فرد در خارج از کشور اقدام به شناسایی مجرمانی در داخل کشور کرده بود.

هادیانفر با بیان اینکه این فرد برنامه طراحی شده خود را از طریق میل به همدستانش در ایران ارسال کرده بود، گفت: این برنامه در کافی‌نت‌ها نصب و مردم با مراجعه به کافی‌نت‌ها، اطلاعات خود را ناخواسته در اختیار این افراد قرار می‌دادند.

وی با بیان اینکه این برنامه اساسا برای سوء استفاده از اطلاعات افراد طراحی شده بود، گفت: اطلاعات مردم آنلاین به خارج از کشور ارسال می‌شد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه تاکنون دو هزار نام کاربری و رمز ورود افراد برای فردی که در خارج از کشور است، ایمیل شده است، گفت: اطلاعات بانکی مال‌باختگان به صورت مرحله‌ای در اختیار مجرمان در داخل کشور قرار داده می‌شد و از آنان سوء استفاده می‌شد.

اجتمام** ۱۳۷۹** ۱۴۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۷۴۱۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.