بررسی حقوقی طرح فروش یک شرکت خودرو سازی

عبدالصمد خرمشاهی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اجرای طرح طلایی پیش فروش ایران خودرو و نظام قانونی عقود معینه، گفت: طبق ماده ۳۵۱ قانون مدنی در صورتی که مبیع کلی، یعنی صادق بر افراد عدیده باشد بیع زمانی صحیح است که مقدار، جنس و وصف مبیع ذکر شود. لذا به دلیل اینکه اوصاف طرح طلایی پیش فروش ایران خودرو مشخص نیست، این به لحاظ قانونی اشکال دارد.

طرح پیش‌فروش ایران خودرو
این حقوقدان با اشاره به ماده ۲۱۶ قانون مدنی که در مورد معامله است، ادامه داد: طبق ماده ۲۱۶ قانون مدنی، مورد معامله باید مبهم نباشد مگر در موارد خاص که علم اجمالی به آن کافی است؛ در طرح طلایی پیش فروش ایران خودرو علم اجمالی به مال نیز وجود ندارد چرا که مشخص نیست چه چیزی را می‌خواهیم خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه ایران خودرو در حال فروش اوراق عرضه است، گفت: ایران خودرو مالی را که در هنگام معامله می‌خواهد بفروشد،‌ ندارد. به عنوان مثال در زمان پیش‌فروش ساختمانها هم بعضی از حقوقدانان معتقدند که از منظر حقوقی این معامله درست نیست چرا که در زمان معامله، مبیع فقط زمین است اما عده‌ای معتقدند که در زمان معامله به دلیل اینکه متراژ و سایر اوصاف آن مشخص است، بنابراین معامله اشکالی ندارد. اما در طرح طلایی پیش فروش ایران خودرو وصف و نوع جنس مورد معامله مجهول است.

طرح پیش‌فروش ایران خودرو
خرمشاهی اظهارکرد: طبق ماده ۱۰ قانون مدنی، قراردادهای خصوصی که نسبت به کسانی که منعقد کرده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است ولی از آنجا که این طرح این شرایط را ندارد لذا می‌توان گفت که اساساً این بیع باطل تلقی می‌شود.

این وکیل دادگستری هم‌چنین با اشاره به ماده ۳۴۲ قانون مدنی، ادامه داد: طبق ماده ۳۴۲ قانون مدنی، مقدار، جنس و وصف مبیع باید معلوم باشد ولی در طرح طلایی پیش فروش ایران خودرو هیچکدام از مواردی که در ماده ۳۴۲ قانون مدنی آمده، مشخص نیست.

وی در پایان گفت: از منظر قانون مدنی، طرح طلایی پیش فروش ایران خودرو باطل است و به نوعی ایران خودرو با این طرح، پیش فروش اوراق عرضه کرده است تا بتواند پول مردم را جمع‌آوری کنند.

طرح پیش‌فروش ایران خودرو
به گزارش ایسنا،‌ شرکت ایران خودرو طرح جدید پیش فروش چند مرحله‌ای محصولات خود را تحت عنوان «پیش فروش طلایی» و با شعار «حساب شد قدم بردارید» به مرحله اجرا گذاشته است که در این طرح با چهار روش و زمان تحویل‌ مختلف از چند ماه تا تحویل در سال اقدام به پیش فروش خودرو کرده که در آن نوع خودرو خریداری شده توسط مشتری مشخص نشده است.


دنیای خودرو

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. رستگار:

    آخه وقتی ایران خودرو خودرونداره شرکت بدون مجوز پیشگامان تشریفات خودروایرانیان ازکجاخودرومیاره توروبه خدابه شعورماتوهین نکنید

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.