بررسی درآمد های ارزی حاصل از صادرات نفت ایران در ۵۱ سال / وضعیت اقتصادی کره جنوبی و مقایسه آن با ترکیه و ایران

محمد هیراد حاتمی:

بررسی درآمد های حاصل از صادرات نفت و گاز ، پتروشیمی و کالاهای غیر نفتی در سال های ۱۳۸۹-۱۳۳۸بیانگر این است که رقم قابل توجه ای از این بخش روانه اقتصاد ایران شده است.  

کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران جزییات درآمد های ارزی حاصل از صادرات نفت و گاز ، پتروشیمی و کالاهای غیر نفتی در سال های ۱۳۸۹-۱۳۳۸ را با جزییات طراحی کرده است. بر اساس آنچه در جدول زیر مشاهده می شود ( ارقام به میلیون دلار است ) کلیه درآمد های ارزی ایران در طول ۵۱ سال حاصل از صادرات نفت خام و پتروشیمی ( تحت عنوان صادرات غیر نفتی ) و صادرات غیر نفتی واقعی نشان داده شده است که رقم بسیار ارزشمندی بوده است.

از سوی دیگر در نمودار زیر که درآمد های انباشته حاصل از صادرات نفت و گاز، پتروشیمی و کالا های غیر نفتی در سال های ۱۳۳۸ تا ۱۳۸۹ را مورد بررسی قرار داده است مشاهده می کنیم:

جمع کل درآمد های ارزی سال های ۱۳۸۹-۱۳۳۸ ایران در حالی به رقم ۱,۱۹۳,۹۵۹ میلیون دلار رسیده است که  در طول ۴۲ سال، اقتصاد کره جنوبی فقط ۱۰۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اختیار داشته است. این رقم به هیچ وجه قابل مقایسه با درآمد های کسب شده ایران نبوده و نیست. به طور کلی کشور هایی مانند ژاپن و کره جنوبی به شدت و تا حد امکان از وام خارجی و یا سرمایه گذاری خارجی پرهیز می نمایند و ترکیب سرمایه گذاری پذیرفته شده نیز فقط در بخش های مورد نظر آنها و به طور خاص در بخش های واقعی اقتصاد همچون صنعت و خدمات صنعتی بوده است. ترکیب سرمایه گذاری خارجی در کشور کره جنوبی طی سال های ۱۹۶۲ تا ۲۰۰۴ به شکل زیر است:

ترکیه نیز از سرمایه گذاری خارجی استفاده نموده ولیکن در بخش خدمات و به ویژه بخش مالی که این خود، احتمال خطر را برای ترکیه بر خلاف کره جنوبی بیشتر می کند. ترکیب سرمایه گذاری  مستقیم خارجی در کشور ترکیه در سال ۲۰۰۶ به شکل زیر است:

آنچه از شواهد امر پیدا است وضعیت اقتصادی کره جنوبی، قابل مقایسه با ترکیه و ایران نیست. این موضوع به نگرش به منابع مالی و سرمایه گذاری باز می گردد. کره جنوبی چندان به دنبال سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیست، آنچه را هم که می پذیرد، بیشتر در قالب مشارکت در بخش های واقعی اقتصاد و خصوصا در تولیدهای منتخب مبتنی بر راهبرد توسعه است.

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.