برنامه‌های شورای‌عالی فضای مجازی برای کارآمدی فیلترینگ

برنامه‌های شورای‌عالی فضای مجازی برای کارآمدی فیلترینگ

عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی سازوکار سیستم فیلترینگ سایت‌های اینترنتی در ایران را ناکافی و ناکارآمد دانست و گفت: شورای‌عالی فضای مجازی برای امر فیلترینگ سایت‌های اینترنتی در کشور برنامه‌هایی در دست انجام دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، حمید شهریاری با بیان اینکه ساز و کار فعلی فیلترینگ در کشور ما منطقی نبوده و حتی ناکارآمد و ناکافی است، اظهار کرد: هم‌اکنون و از سوی وزارت ارتباطات سیستمی در حال شکل‌گیری است که مشکلات فعلی نرم‌افزار فیلترینگ را رفع کند.

دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی با بیان اینکه این دبیرخانه نیز اقداماتی در زمینه فیلترینگ انجام داده است، ادامه داد: در این راستا فیلترینگ در ۳ رتبه تقسیم‌بندی شده است که به نظر می‌رسد اولویت نخست، اجرای آن توسط خانواده‌ها در منازل باشد؛ براین اساس نرم‌افزار فیلترینگ خانگی یا همان نرم‌افزار نظارت والدین بر رفتار کودکان تولید و راه‌اندازی شد. شهریاری با تاکید بر اینکه در سطح حاکمیت نیز باید این اتفاق رخ دهد و سیستم فیلترینگ کارآمدتر شود، اضافه کرد: هم‌اکنون بخشی از این طرح عملیاتی توسط وزارت ارتباطات در حال شکل‌گیری است و بخشی دیگر نیز که مربوط به امور فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی می‌شود باید توسط یک نرم‌افزار کارآمد در این بخش انجام شود؛ در این راستا نرم‌افزارهای بومی و داخلی فیلترینگ مورد حمایت قرار می‌گیرند.
مدیر امور فناوری اطلاعات قوه قضائیه در مورد آمارهای موجود از فیلتر روزانه سایت‌های اینترنتی در ایران تاکید کرد: آمارهایی وجود دارد که روزانه چه تعداد سایت فیلتر می‌شوند، اما بازگو کردن آن ضرورتی ندارد. عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی در ادامه با انتقاد از پایین بودن رتبه ایران در اکثر شاخص‌های ارتباطی و عدم دسترسی کافی به پهنای باند اینترنت، تاکید کرد: شورای‌عالی فضای مجازی می‌تواند این مشکلات را رفع کند. وی نرخ دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت را ۴۶ درصد عنوان کرد و گفت: با راهکارهای شورای‌عالی فضای مجازی ظرف ۳ ماه آینده شاهد تحولات بسیار چشمگیر در این حوزه خواهیم بود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.