برنامه خروج از افغانستان تغییر نمی‌کند

جام جم آنلاین: ژنرال مارتین دمپسی، فرمانده ارشد نظامیان آمریکایی به افغانستان سفر کرده است تا در خصوص تحولات جاری در افغانستان و نیز حمله نیروهای افغان به نیروهای خارجی با فرماندهان ارشد گفتگو کند گفت:افزایش خشونت‌ها جدول زمانبندی خروج از افغانستان را تغییر نخواهد داد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جدیدترین حادثه در افغانستان، یک افغان در لباس پلیس این کشور، یک سرباز ناتو را به قتل رساند. این حملات که به حملات “چشم‌سبزها به چشم آبی‌ها” معروف است، نگرانی مقام‌های آمریکایی و اعضای ناتو را برانگیخته است.

این در حالی است که آمریکا و نیروهای خارجی خود را برای خروج از افغانستان آماده می‌کنند و نگرانی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آیا پلیس و ارتش افغانستان توانایی کنترل اوضاع امنیتی و به دست گرفتن مسئولیت‌های امنیتی را دارد یا خیر؟

ژنرال دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پیش از ورود به پایگاه هوایی آمریکا در بگرام، نگرانی خود را در خصوص این حملات در جمع خبرنگاران مطرح کرد.

وی گفت: تا زمانی که تهدید حملات خودی وجود دارد، مسلم است که این موضوع در دستور کار ما قرار دارد.

این مقام آمریکایی همچنین گفت که شمار این حملات رو به افزایش است و راهکارهایی را برای مقابله با این حملات در نظر دارند اما هنوز بحث‌های جدی در این باره انجام نشده است. مسوولیت برخی از این حملات را گروه شبه نظامی طالبان بر عهده گرفته است اما حملات دیگر به علت تفاوت‌های فرهنگی و درگیری میان نیروهای افغان و نیروهای تحت امر آمریکا به وجود می‌آید.

از سوی دیگر لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا  در گفتگو با حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان ابراز نگرانی کشورش را در خصوص این حملات ابراز کرد و خواستار همکاری بیشتر این کشور با نیروهای ایساف شد.

پانه‌تا تاکید کرد که این همکاری‌ها باید شامل تبادل اطلاعات و دقت بیشتر در جذب نیروهای افغان باشد. ناتو حدود ۱۳۰ هزار نیرو در افغانستان دارد که قرار است در سال ۲۰۲۲ آنها را خارج کند. (ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.