برنامه های برنده نوبل شیمی در ایران/ دریافت دکتری افتخاری از ایران

دکتر سعید سهراب پور در گفتگو با خبرنگار مهر دعوت از برنده جایزه نویل شیمی ۲۰۰۳ را در راستای تقویت روابط بین الملل بنیادملی نخبگان ذکر کرد و افزود: برای این منظور برای دو گروه برنامه هایی در نظر گرفته شد که شامل دعوت از بزرگان علم دنیا و ارتباط با نخبگان ایرانی خارج کشور می شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به سابقه کشور در دعوت از برندگان نوبل، اظهار داشت: دانشگاه صنعتی شریف از ۴ برنده جایزه نوبل دعوت به عمل آورده بود و این بار از سوی بنیاد ملی نخبگان این دعوت صورت گرفته است.
 

وی با اشاره به سوابق علمی پرفسور آگر، خاطرنشان کرد: آزمایشگاه وی و گروه تحقیقاتی ایشان در سال ۱۹۹۲ موفق به کشف یک دسته از پروتئین ها با نام “آکوآپورین” ها شدند که این نوع پروتئین ها وظیفه انتقال آب در درختان و گیاهان و میکرو ارگانیزمها مانند میکروبها و انگل مالاریا را بر عهده دارند ولی کارکرد اصلی این پروتئین ها در فرآیندهای اصلی و فیزیولوژی بدن است.
 

سهراب پور ادامه داد: این پروتئین ها در تصفیه و تلغیظ مواد کلیوی، ترشحات مایعات تخاعی، مایعات مربوط به قرنیه و تعریق انسان و فرایندهای مربوط به آزاد شدن گلسیرین از چربی نقش مهی دارند.
 

وی با بیان اینکه پرفسور آگر دکترای افتخاری از دانشگاه های کارولینای شمالی، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، مریلند و همچنین از دانشگاه های کشورهای ژاپن، دانمارک، نروژ، مجارستان، چین و ایرلند دریافت کرده است، ابراز امیدواری کرد که با دعوت مجدد ایشان به کشور بتوانند دکترای افتخاری از ایران به وی اعطا کنند.
 

به گفته سهراب پور، پرفسور آگر در سال ۲۰۰۳ برای کشف کانال های غشای سلولی به همراه رودریک مکینون از دانشگاه راکفلر نیویورک موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.
 


پرفسور پیتر آگر سمت راست نفر دوم

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان به جزئیات برنامه های وی در ایران اشاره کرد و یادآور شد: برنامه های سخنرانی پرفسور آگر و نورمن رایتر از روز شنبه ۲۰ خردادماه آغاز می شود.
 

سهراب پور اضافه کرد: در روز شنبه ۲۰ خردادماه پرفسور آگر در سالن همایشهای صدا و سیما سخنرانی با عنوان “نخبه علمی” با حضور نخبگان دکتری و اساتید جوان ارائه می کند. در روز یکشنبه ۲۱ خردادماه نیز سخنرانی با موضوع تخصصی “کانالهای مولکولی در غشا دیواره سلول” در دانشگاه صنعتی شریف خواهد داشت.
 

وی سخنرانی دیگر این برنده نوبل شیمی را در روز دوشنبه ۲۲ خردادماه اعلام کرد و اظهار داشت: در روز ۲۲ خردادماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران سخنرانی با عنوان “علم و پزشکی” خواهند داشت.


 

سهراب پور همچنین به سخنرانی دکتر “رایتر” در روز دوشنبه ۲۲ خرداد با موضوع ” هفته های علم و تکنولوژی و چالشهای آن در قرن اخیر” در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و گفت: دکتر نورمن نیورایتر از دانشمندان برجسته کسب و کار بین‌المللی و دیپلماسی علمی و فناوری و نخستین سفیر علمی ایالات متحده در اروپا است که به همراه پرفسور آگر به ایران دعوت شد.
   
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان ملاقات با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری را از دیگر برنامه ها ذکر کرد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.