برگزاری همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از بریتانیا قوت گرفت

رهبر اسکاتلند برای برپایی همه‌پرسی استقلال از بریتانیا قول همکاری داد.

برگزاری همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از بریتانیا قوت گرفت

به گزارش ممتاز نیوز، وزیر اول اسکاتلند برنامه‌های خود را برای برپایی همه‌پرسی جدید استقلال در این کشور اعلام کرد و قول همکاری مساعد جهت به نتیجه رسیدن این فرایند داد.

نیکلا استرجن ضمن تاکید بر این همکاری در عین حال یاد آور شد که برکسیت و همه‌گیری ویروس کرونا اسکاتلند را در مسیری متفاوت از مابقی بریتانیا قرارداده است.

رهبر حزب ملی اسکاتلند در این خصوص بوریس جانسون را به دلیل آنچه اصرار وی بر تحمیل برکسیت به کل بریتانیا در طول همه‌گیری ویروس کرونا خواند، مورد انتقاد قرار داد و کمبود مواد اولیه غذایی و نیروی کار را حاصل اجرای این سیاست توصیف کرد.

وی همچین تاکید کرد که ضربه اقتصادی وارد شده به شهروندان و شرکت‌ها بواسطه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، روندی که اغلب اسکاتلندی‌ها با آن مخالف بودند، با تاثیر مخرب سیاست‌های سخت‌گیریانه مهاجرتی اخیر بر نیروی کار در این کشور تشدید شده است.

خانم استرژن که در کنفرانس سالانه حزب ملی اسکاتلند سخن می‌گفت در ادامه مدعی شد: «بوریس جانسون و دولت محافظه‌کارش در لندن کلیه این آسیب‌ها را که با هدف کنترل بیشتر به دیگران تحمیل کرده‌اند دستاویزی برای مخالفت با تصمیم اسکاتلند جهت در پیش گرفتن راه خود قرار خواهند داد.»

رهبر حزب ملی اسکاتلند در ادامه با کنایه به سیاست‌های لندن گفت: «آنها ضمن فقیر‌تر کردن ما می‌گویند که نمی‌توانیم مستقل باشیم. آنها تجارت با اتحادیه اروپا را قطع کرده‌اند و می‌گویند ما بیش‌ از حد به مابقیِ بریتانیا وابسته‌ایم.»

نیکلا استرجن سپس تصریح کرد: «باید صادقانه بگویم که دولت وست‌مینستر که تنها شش نماینده در اسکاتلند دارد نمی‌تواند بدون رضایت افرادی که در اینجا زندگی می‌کنند در باره آینده ما تصمیم‌گیری کند.»

 

وزیر اول اسکاتلند پیش‌تر به دفعات بر خواست مردم کشورش برای برپایی دومین همه‌پرسی استقلال تاکید کرده و وعده داده که این همه‌پرسی را برغم مخالفت لندن پس از همه‌گیری ویروس کرونا تا پایان سال ۲۰۲۳ برگزار خواهد کرد.

حزب ملی اسکاتلند به رهبری نیکلا استرجن در انتخابات پارلمانی ماه مه گذشته به چهارمین پیروزی متوالی خود دست یافت؛ اگر چه این حزب برای کسب اکثریت قاطع پارلمانی تنها یک کرسی کم آورد.

این سخنان در حالی ایراد شده که حامیان استقلال در اسکاتلند بارها برای خواست خود دست به تظاهرات زده‌اند. آخرین مورد از این تظاهرات روز شنبه گذشته با حضور هزاران نفر در استرلینگ برپا شد که شرکت کنندگان طی آن خواستار جدایی از بریتانیا و برپایی همه‌‌پرسی استقلال شدند.

روحیه جدایی طلبی در اسکاتلند بر اساس ارزیابی‌های به عمل آمده نسبت به گذشته بسیار تقویت شده است و تحلیل‌گران پیروزی احزاب استقلال‌طیب در انتخابات پارلمانی را شاهدی بر این مدعا می‌دانند.

نیکلا استرجن در سخنان روز دوشنبه خود تاکید کرد که روابطش با بوریس جانسون خسته‌کننده بوده اما در عین حال یادآور شد که باز هم در این راه «بر اساس روحیه همکاری و نه تقابل» از برپایی همه‌پرسی که به اعتقاد وی از جنبه حقوقی الزام‌آور است دفاع خواهد کرد.

وی در این خصوص گفت: «با همین روحیه همکاری است که ما دو دولت اسکاتلند و بریتانیا می‌توانیم همانند سال ۲۰۲۲ که مردم خواسته‌های خود را به صورت دموکراتیک بیان کردند، به توافق برسیم.»

گفتنی است که ۵۵ درصد از مردم اسکاتلند در نخستین همه‌پرسی استقلال که سال ۲۰۲۲ برگزار شد به ماندن در بریتانیا رای داده بودند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.