بر اساس گزارش تازه بانک مرکزی؛ احمدی‌نژاد بانک ها را خالی کرد

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بر اساس گزارش تازه بانک مرکزی؛ احمدی‌نژاد بانک ها را خالی کرد | چاپ |
چهارشنبه ۳۰ مرداد ساعت ۱۶:۱۵ بینا/ بر اساس گزارش تازه بانک مرکزی، بر پایه گزارش تسهیلات پرداختی بانکهای کشور، معادل ۹۹٫۷ درصد از کل منابع جذب شده بانک ها به صورت تسهیلات پرداخت شده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، بر اساس گزارش تازه بانک مرکزی، بر پایه گزارش تسهیلات پرداختی بانکهای کشور، معادل ۹۹٫۷ درصد از کل منابع جذب شده بانک ها به صورت تسهیلات پرداخت شده است، به این ترتیب براساس مانده اعلام شده کل منابع آزاد سیستم بانکی رقمی معادل ۱٫۳ هزار میلیارد تومان است، به عبارتی ساده تر می توان گفت در ابتدای سال ۹۲ و در آخرین ماههای فعالیت دولت دهم در عمل صندوق بانکها خالی از منابع است و در صورتی که دولت بخواهد توان تسهیلات دهی بانکها را افزایش دهد مجبور به چاپ اسکناس با استقراض است.
البته نکته قابل تامل آنکه طی سالهای ۸۴ تا ۹۱ در عمل در بسیاری از موارد حجم تسهیلات پرداختی نسبت به منابع جذب شده سیستم بانکی به ۱۱۰ درصد نیز نزدیک شده (در اسفند سال ۹۰ معادل ۱۱۱ درصد از منابع جذب شده بانکها تسهیلات پرداخت شده است)، کاهش این نرخ به رقم ۱۰۰ درصد از سوی بانک مرکزی به عنوان یکی از نقاط قوت محمود بهمنی اعلام شده است.
البته یکی از سیاستهای بانک مرکزی برای کاهش فاصله بین تسهیلات پرداختی و میزان منابع جذب شده کاهش ضریب سپرده قانونی بانکها است که طی سال ۸۵ ضریب سپرده قانونی معادل ۱۴ درصد بوده و در اسفند ۹۱ این نرخ به ۱۱٫۵ درصد کاهش پیدا کرده است.
این کاهش برای افزایش توان تسهیلات دهی بانکها صورت گرفته است. در اسفندماه سال ۹۱ کل منابع جذبی معادل ۴۹۸ هزار میلیارد تومان بوده است که بعد از کسر سپرده قانونی به رقمی معادل ۴۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و در این تاریخ مانده تسهیلات سیستم بانکی در کشور معادل ۴۳۹ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.