بعد از اردن، پارلمان کویت هم منحل شد

جهان > خلیج‌فارس
گروه بین‌الملل: دو روز بعد از فرمان انحلال پارلمان در اردن، کویت هم با فرمانی مشابه از سوی امیر این کشور، شاهد منحل شدن پارلمان بود تا زمینه برای برگزاری انتخابات زودهنگام فراهم شود.

این نخستین بار نیست که در کویت پارلمان منحل می‌شود و شاید آخرین بار هم نباشد اما انحلال پارلمان کویت در حالی انجام گرفت که گویا این رویکرد به دیگر کشورهای عربی هم سرایت کرده و دور روز پیش اردن هم در کنار کویت، پارلمان خود را برای پیشگیری از ورود به جرگه کشورهای بهار عربی منحل کرد. این دو کشور در ماه‌های گذشته و همزمان با دیگر کشورهای عربی منطقه، صحنه اعتراض‌های مردمی بودند که اگر چه همچنان ادامه دارد اما به اندازه کشورهایی مانند مصر، تونس، لیبی و دیگر کشورها شدید نبود که به سرنگونی حکومت منجر شود.

اکنون حکومت‌های سلطنتی در اردن و کویت با برگزاری انتخاباتی کنترل شده، سعی می‌کنند از توفان اعتراض‌های مردمی جان سالم به در ببرند. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت بنا به درخواست چهار روز پیش دولت، دستور انحلال پارلمان را صادر کرد. براساس قانون اساسی کویت، انتخابات زودهنگام می‌باید تا دو‌ماه پس از صدور حکم انحلال پارلمان برگزار شود. پارلمان کویت که در سال ۲۰۰۹انتخاب شده بود و شماری از اعضای آن هم متهم به فساد مالی هستند، در‌ماه دسامبر ۲۰۱۱و پس از موج اعتراضات مردمی منحل شد؛ در‌ماه فوریه ۲۰۱۲انتخابات زودهنگامی برگزار شد که در آن، مخالفان توانستند اکثریت را به‌دست آورند. با این حال، دادگاه قانون اساسی پارلمان جدید را در‌ماه ژوئن سال‌جاری (چهار‌ماه پیش) منحل کرد و مجددا حکم به فعالیت پارلمان منتخب در سال ۲۰۰۹داد، اما با وجود صدور حکم فعالیت مجدد آن، پارلمان یادشده تاکنون حتی یک جلسه هم برگزار نکرده‌است.

نمایندگان حامی دولت به‌علت آنکه دولت متعهد به منع انحلال این پارلمان نشده و نمایندگان منتقد دولت هم به‌علت غیرقانونی دانستن آن، جلساتش را تحریم کرده‌اند. انحلال پارلمان کنونی که خواسته اپوزیسیون بوده، زمینه را برای برگزاری انتخابات برای بار دوم در سال‌جاری و برای بار ششم در شش سال گذشته فراهم می‌آورد. کویت یکی از معدود کشورهای دارای پارلمان در حوزه خلیج‌فارس، از شش سال گذشته شاهد انحلال مکرر پارلمان و برگزاری انتخابات‌های زودهنگام پارلمانی و نیز رویارویی‌های سیاسی درباره انتخابات بوده است که آخرین بار آن هم به دو هفته پیش بازمی‌گردد که در آن دادگاه قانون اساسی درخواست دولت برای اصلاح قانون انتخابات را رد کرد.

همزمان هزاران کویتی در اعتراض به تلاش دولت برای اصلاح قانون انتخابات دست به تظاهرات زدند، اما انحلال پارلمان به کویت منحصر نشده و در اردن هم، پادشاه طی روزهای گذشته و پیش از برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در کشور، پارلمان را منحل کرد تا زمینه انتخابات زودهنگام و تعیین نخست‌وزیر جدید فراهم شود. ملک عبدالله دوم همچنین دیروز در حکمی، ضمن اعلام تشکیل دادگاه قانون اساسی برای نخستین بار در کشور، رئیس و اعضای آن را تعیین کرد. اقدام پادشاه در منحل کردن پارلمان و تشکیل دادگاه قانون اساسی در حالی صورت می‌گیرد که اردن از بیش از یک سال گذشته صحنه اعتراضات مردمی به دولت بوده است و اخیرا هم احزاب منتقد دولت در اعتراض به تصویب لایحه اصلاح قانون انتخابات، شرکت در انتخابات پارلمانی آتی را تحریم کردند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.