بغداد به تجارت نفت آنکارا با اقلیم کردستان عراق هشدار داد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، ‘علی الدباغ’ گفت: عراق از ترکیه می خواهد تا از دریافت نفت خام اقلیم کردستان جدا خودداری کند چرا که صادارت نفت خام توسط این اقلیم امری کاملا غیر قانونی است.

سخنگوی دولت عراق هشدار داد، این موضوع می تواند روابط دیپلماتیک بغداد و آنکارا را تحت تاثیر قرار دهد.

چندی پیش مقامات اقلیم کردستان اعلام کردند با وجود خشم مقامات عراق، مقداری از نفت خام خود را برای پالایش به ترکیه منتقل می کنند.

‘سیران ابوبکر’ مشاور وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق در این باره گفت: مدتی است که کار انتقال نفت خام به ترکیه را آغاز کرده ایم و به صورت محدود نفت خام خود را برای پالایش به ترکیه منتقل می کنیم.

وی گفت: نفت خام به ترکیه منتقل می شود، در آنجا پالایش می شود و پس از تبدیل شدن به بنزین، گازوئیل، روغن و سایر فرآورده های نفتی به این اقلیم بازگردانده می شود.

این مسئول نفتی اعلام کرد در صورت نیاز نفت خام خود را برای پالایش به ایران منتقل می کنیم و این کار را تا زمانی که دولت مرکزی عراق فرآورده های نفتی را در اختیار ما قرار دهد، ادامه خواهیم داد.

دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق معتقد است هیچکس حق صادرات نفت، گاز و دیگر فرآورده های نفتی اقلیم کردستان به خارج از کشور را ندارد و تنها وزیر نفت دولت مرکزی عراق باید در این باره تصمیم گیری کند.

بر پایه این گزارش، ماه هاست که موضوع استخراج و صادرات نفت منطقه کردستان عراق، به تنش میان دولت مرکزی بغداد و مسئولان کُرد اربیل تبدیل شده است.

اقلیم کردستان عراق، دولت بغداد را به عدم تحویل منافع نفتی این منطقه به ساکنان آن متهم می کند و این موضوعی است که دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق همواره آن را رد کرده است.

افزایش اختلافات نفتی میان بغداد و اقلیم کردستان و خروج الهاشمی از عراق منجر به بروز اتهامات و تنش ‌های لفظی میان دو طرف شده است.

مترجمام**۹۰۴۱**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۱۰۲۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.