بقعه امامزاده سید اسماعیل در محدوده تهران قدیم

اردیبهشت ۱۴۰۳

بقعه امامزاده سید اسماعیل از نوادگان امام علی النقی (ع) از اماکن تاریخی و مذهبی منطقه ۱۲ شهر تهران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تاریخ احداث ساختمان اصلی بقعه امامزاده سید اسماعیل مشخص نیست ولی قدیمی ترین تاریخی که بر روی ان مشهود است به قرن نهم هجری، مقارن با حکومت تیموریان، برمیگردد زیرا کتیبه موجود بر در قدیمی بقعه دارای تاریخ ۸۸۶ هجری قمری است.

این قدیمی ترین تاریخی است که دربارهٔ ابنیه قدیمی شهر تهران ملاحظه شده است.

ساخت ایوان با توجه به کتیبه آن به سال ۱۲۶۲ هجری قمری برمیگردد همچنین کتیه هایی به تاریخ ۱۲۸۱ هجری قمری در صحن بنا و سال ۱۳۴۱ هجری شمسی بر در فولادی بقعه وجود دارد سازنده این بنا استاد حسن، پسر استاد حسین لواسانی بوده است.

در دوران قاجار بنای قدیمی امامزاده را تخریب و بنای مفصل تری شامل گنبد خانه، ایوان و مسجد را به جای آن ساختند.

در دوران قاجار، در قدیمی بقعه تعمیر و حاشیه ای ۱۵ سانتی متر از هر طرف به آن اضافه شد در ایوان از محل ورودی برداشته و در ورودی مسجد کار گذاشته شد که به قامت انسانی متوسط و با طول ۱۶۲ سانتی متر و عرض ۶۶ سانتی متر است.

در سال ۱۲۶۲ هجری قمری ایوان بزرگ کنونی همراه مناره های آن احداث و ایوان قدیمی تبدیل به پیش فضایی برای ورود به گنبد خانه (رواق) گشت در همین تاریخ فضای صحن به بنا اضافه شده و کاشی کاری صحن بنا و مناره ها در سال ۱۲۸۱ هجری قمری صورت گرفت.
 
بانیان بخش های مختلف بقعه امامزاده سید اسماعیل، حسین علی خان پسر مصطفی خان قاجار، حاجی عیسی خان بیگلر بیگی تهرانی اند.

در بنا بقعه امامزاده سید اسماعیل کتیبه ای به خط میرزا اسداله شیرازی در حاشیه در فولادی بقعه وجود دارد کاشی کاری بنای صحن را استاد علی اکبر ساخته است.

گفتنی است برای بازدید و زیارت بقعه امامزاده سید اسماعیل می‌توانید به خیابان مصطفی خمینی خیابان علیرضا غفاری، کوچه امامزاده مراجعه کنید.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.