بلاتکلیفی مسکن زلزله‌زدگان در لابه‌لای تناقض‌گویی مسئولان

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

پس از گذشت ۱۰۸ روز از اتفاق زلزله آذربایجان شرقی، برخی از مسئولان از احتمال اتمام ساخت همه واحد‌های مسکونی مناطق زلزله‌زده منطقه ارسباران تا پایان آبان ماه خبر می‌دهند در حالی که برخی دیگر چنین ادعایی را غیرممکن می‌دانند.

به گزارش تفسیری خبرنگارممتازنیوز، در حالی سه ماه و ۱۸ روز از اتفاق زلزله آذربایجان‌ شرقی می‌گذرد که تهیه منزل مسکونی برای زلزله‌زدگان منطقه ارسباران از مهم‌ترین دغدغه مردم و مسئولان iبه شمار می‌رود.

در جریان زلزله اخیر شهرستان‌های اهر، ورزقان،‌ هریس و روستاهای تابعه، ۱۸ هزار واحد مسکونی تخریب شد که یک سوم این تعداد نیازمند بازسازی کامل می باشند.

تهیه مسکن برای زلزله‌زدگان از آنجایی مهم جلوه می‌کند که مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌ شرقی یکی از سردسیر‌ترین مناطق کوهستانی کشور بوده که سرمای سخت آن زندگی را برای زندگی عادی سخت می‌کند تا چه برسد iبه زندگی در چادر و لابلای خروارها آوار.

در همین خصوص، قربان محمدی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه “آمار دقیق ساخت و تحویل مسکن را در اختیار ندارم” گفت: اما ما همه کمک خود را انجام می‌دهیم و البته مردم خودشان مسکن را تهیه می‌کنند.

وی در ادامه افزود: تا روز شنبه ۶ آبان‌ ماه، ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد بتن فوندانسیون، ۸ هزار و ۳۰۰ واحد اسکلت‌بندی، ۵ هزار و ۷۰۰ واحد دیوار چین و ۴ هزار و ۳۰۰ واحد سقف‌کاری انجام شده است.

محمدی همچنین خاطرنشان کرد: تا iبه امروز یک هزار و ۵۰۰ واحد منزل مسکونی تهیه و در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته است.

رئیس بنیاد مسکن آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه روزانه ۳۵۰ واحد مسکن سقف‌کاری می‌شود، گفت:‌ در حال حاضر چادر و منزل مسکونی در اختیار زلزله‌زدگان قرار داشته و می‌توانند در صورت تمایل چادر را تحویل و از  منزل مسکونی استفاده کنند!

وی در پایان یادآور شد: در صورتی که شرایط جوی اجازه بدهد تا پایان آبان‌ ماه مشکل مسکن زلزله‌زدگان ارسباران مرتفع خواهد شد.

اما عباس فلاحی باباجانی نماینده اهر و هریس در خصوص ادعای رئیس بنیاد مسکن آذربایجان‌ شرقی نظر دیگری دارد؛ فلاحی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: چنین چیزی امکان ندارد و نمی‌شود تا پایان ماه جاری مشکل مسکن زلزله‌زدگان را حل کنند چرا که بعد از گذشت بیش از ۳ ماه پیشرفت آن چنانی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی افزود: از ۱۸ هزار واحد مسکنی که طبق اعلام مراجع مختلف در جریان زلزله اخیر دچار آسیب شدند، هزار و ۴۰۷ مورد مسکن آسیب بالای ۶۰ درصد را داشتند که باید تخریب و نوسازی شود.

فلاحی تصریح کرد: چگونه می‌شود در عرض کمتر از ۲ ماه حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی تهیه و در اختیار زلزله‌زدگان قرار داد، در حالی که در عرض ۳ ماه حدود یک هزار و ۵۰۰  واحد مسکن تهیه کرده‌اند؟!

نماینده اهر و هریس در ادامه اظهار داشت: نباید با طرح چنین موضوعاتی سبب کاهش سرعت ساخت و ساز مسکن در منطقه باشیم.

فلاحی هدف از ارائه چنین گزارش تفسیریات را آماده‌سازی اذهان عمومی برای ترک کار بدون هزینه دانست و گفت:‌ مسولانی که اعلام می‌کنند کار ساخت و ساز مسکن زلزله‌زدگان iبه سریعی iبه اتمام خواهد رسید، می‌خواهند طوری برنامه‌ریزی ‌کنند که هر چه سریعتر منطقه را ترک کرده و مسولیتی متوجه آنان نشود ولی باید در نظر داشت اقدامات این چنینی سبب دلهره و ایجاد نگرانی در مردم خواهد شد.

اما از سوی دیگر خلیل ساعی، مدیر‌کل سازمان مدیریت بحران آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت منطقه زلزله‌زده ارسباران iبه باشگاه خبرنگاران گفت: پس‌لرزه‌های زلزله اخیر کماکان در حال و قوع  است iبه طوری که راس ساعت ۲ بامداد زلزله‌ای iبه بزرگی ۴/۴ در مقیاس ریشتر و ساعت ۷ و ۲۶ دقیقه زلزله دیگری iبه بزرگی ۱/۴ در مقیاس ریشتر شد ورزقان را لرزاند.

وی تصریح کرد: سازمان مدیریت بحران آذربایجان شرقی آمادگی دارد در صورت بروز هر گونه اتفاق احتمالی در منطقه زلزله ارسباران اتفاق را مدیریت کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

ساعی خاطرنشان کرد: تا iبه امروز ۹۰۰ دستگاه کپسول آتش‌نشانی در اختیار روستاهای آسیب‌دیده قرار گرفته و آموزش اطفاء حریق نیز انجام داده شده است تا در صورت آتش‌سوزی بتوانند مدیریت لازم داشته باشند.

مدیرکل سازمان مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی افزود: همه تلاش و سعی خود را معطوف کرده‌اید تا پیش از آغاز فصل سرما iبه نتیجه برسد.

لازم iبه یادآوریست ساعت ۱۶:۵۳ روز شنبه ۲۱ مرداد ماه سال جاری زلزله‌ای iبه بزرگای ۶٫۴ در مقیاس ریشتر شهرستان اهر و iبه فاصله وقتی ۱۰ دقیقه زلزله دیگری iبه بزرگای ۶٫۲ در مقیاس ریشتر این شهرستان و شهرستان‌های هریس، ورزقان و روستاهای تابعه را لرزاند که بر اساس آن ۳۰۶ نفر کشته و بیش از ۱۳۸۰ نفر زخمی شدند همچنین در جریان این اتفاق ۸۰ درصد منزل مسکونی ساکنین این منطقه تخریب شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.