بنزن و آروماتیک سوخت توزیعی در تهران منطبق استاندارد یورو۴ است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به تاثیر دو پارامتر بنزن و آروماتیک بر سلامت مردم، این دو پارامتر در سوخت توزیعی تهران مورد بررسی قرار گرفت و درصدهای به دست آمده منطبق با استاندارد یورو ۴ بود.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، براساس اعلام نظر سازمان حفاظت از محیط زیست، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پایبندی سازمان به تعهدش مبنی بر کاهش آلایندگی سوخت و نظارت بر توزیع سوخت استاندارد یورو۴ در کشور بر اساس اولویتهای موجود از سال قبل، گفت: یکی از نگرانی‌هایی که در چند ماه قبل ذهن مردم و فعالان رسانه ها را درگیر کرده بود، این بود که آیا سوخت توزیعی یورو۴ هست یا خیر؟ آیا منطبق با استانداردهاست یا خیر؟
 
متصدی افزود: با توجه به این که پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو۴ مشخص است و بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق‌العاده بر سلامت انسانهاست، به گونه‌ای که بنزن به عنوان ترکیبی سرطان زا و عامل ایجاد کننده سرطان خون در کودکان شناخته می‌شود، این دو پارامتر در سوخت توزیعی تهران مورد بررسی قرار گرفت و درصدهای به دست آمده منطبق با استاندارد یورو۴ بود.
 
وی با اشاره به این که پایش موجود بر اساس داده‌ها و نمونه‌های به دست آمده از ١٢ پمپ بنزین تهران با درصد پراکندگی مختلف در شمال، جنوب، مرکز، شرق و غرب تهران صورت گرفته است، تصریح کرد: میزان بنزن اندازه گیری شده به طور کلی کم‌تر از ١ درصد ( استاندارد یورو۴) بود و در بالاترین میزان به ٠,٨۶ درصد رسید و میزان آروماتیک نیز به طور متوسط ٢۴.٢۴ درصد بود که بر اساس استاندارد یورو۴ می‌تواند تا ٣۵ درصد باشد.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: این در حالی است که درصد بنزن و آروماتیک موجود در بنزین سوپر (بهترین بنزین توزیعی در سال ٩١) توزیعی در سال ١٣٩١ هیچ انطباقی با استانداردهای یورو۴ نداشت.
 
این مقام مسئول اعلام کرد: در آن پایش،میزان بنزن موجود در بنزین سوپر ۶ تا ٧ درصد بود که ۶ تا ٧ برابر حد استاندارد یورو ۴ بود، همچنین میزان آروماتیک این نوع بنزین ١ تا ٢ برابر حد استاندارد بود.
 
به تعهدی که به مردم داده ایم، پایبندیم
 
متصدی ادامه داد: سازمان حفاظت از محیط زیست به تعهدی که به مردم داده، پایبند است و فرآیندی را که بر اساس میزان امکانات کشور و سازمان حفاظت محیط زیست برای کنترل میزان آلایندگی سوخت و بنزین توزیعی در کشور تعریف شده بود، آغاز کرده و تا اجرای کامل ادامه خواهد داد و نظارت کاملی بر توزیع سوخت منطبق با استاندارد یورو۴ خواهد داشت و بررسی بنزن و آروماتیک موجود در سوخت توزیعی هم بر اساس همین حساسیت و تعهد صورت گرفته است.
 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در حال انجام هماهنگی‌هایی برای استفاده از امکانات داخلی و خارجی به منظور بررسی جزئی‌تر همه پارامترهای موجود در سوخت استاندارد یورو ۴ توزیعی هستیم.
 
اصفهان و شیراز؛ حلقه دوم توزیع سوخت استاندارد یورو۴
 
وی گفت: پس از توزیع سوخت استاندارد در تهران، کرج و اراک، بزودی و تا پایان بهار با توجه به راه اندازی پالایشگاه اصفهان و تأمین بیش از ١٠ میلیون لیتر سوخت مصرفی روزانه، شهرهای اصفهان و شیراز نیز به شهرهایی با سوخت استاندارد می‌پیوندند و در پایان بهار، ۵ شهر از ٨ کلانشهر آلوده کشور، از سوخت استاندارد یورو ۴ بهره مندخواهند شد.
 
متصدی ابراز امیدواری کرد که با ادامه برنامه ریزی‌های صورت گرفته شاهد توزیع سوخت استاندارد در سراسر کشور باشیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.