بنیاد بین المللی ایرانشناسی و مرکز فرهنگی ایران در مسکو افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین افتتاح این مرکز فرهنگی روز جمعه در کتابخانه ادبیات خارجی مسکو برگزار شد. در این مراسم، دهها نفر از شخصیت های فرهنگی و اجتماعی روسیه و ایران و ایرانشناسان و اساتید فارسی دانشگاه های روسیه شرکت داشتند.

همزمان با افتتاح مرکز فرهنگی ایران، شعبه بنیاد بین المللی ایرانشناسی در مسکو نیز که از دو سال پیش فعالیت خود را در پایتخت روسیه آغاز کرده بود، به طور رسمی در ساختمان کتابخانه ادبیات خارجی مسکو آغاز به کار کرد.

در ساختمان بنیاد بین المللی ایرانشناسی هفت هزار جلد کتاب تخصصی در ارتباط با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی وجود دارد و پژوهشگران روس از امکانات این بنیاد بهره مند می شود.

‘آندره بوسیگین’ معاون وزیر فرهنگ روسیه در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی ایران و بنیاد بین المللی ایرانشناسی گفت: آغاز فعالیت مرکز فرهنگی ایران و بنیاد بین المللی ایرانشناسی فرصت مناسبی برای مردم روسیه، پژوهشگران و ایرانشناسان این کشور برای شناخت بیشتر تمدن کهن ایران است.

وی با اشاره به روابط خوب میان ایران و روسیه گفت: گسترش همکاری های فرهنگی از راهبردهای مقامات دو کشور است و گشایش این مرکز و مشارکت در برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی از جمله برنامه ها برای گسترش همکاری های فرهنگی ایران و روسیه است.

بوسیگین با بیان اینکه ‘در میان کتابهای مرکز فرهنگی ایران، کتابی به زبان آلمانی در باره هفت هزار سال قدمت تمدن ایران مشاهده کردم’، اظهار داشت: افتخار می کنم که همسایه ما دارای فرهنگ و تمدنی با چنین قدمتی است.

وی گفت: ایران مانند روسیه از اقوام مختلف تشکیل شده است و این امر، دو کشور را به یکدیگر نزدیک می کند.

معاون وزیر فرهنگ روسیه با بیان اینکه ‘مرکز فرهنگی ایران در ساختمان کتابخانه ادبیات خارجی مسکو که مجموعه کتابخانه ای پیشرفته ای است، قرار دارد’، گفت: امیدوارم این امر، باعث توسعه روابط فرهنگی دو کشور شود.

‘محمد باقر خرمشاد’ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این آیین گفت: اراده دو کشور ایران و روسیه گسترش همکاری ها با تکیه بر نقاط مشترک، قدمت تاریخی، نزدیکی جغرافیایی و نزدیکی مبانی و دیدگاه های دو کشور به ویژه در مقطع کنونی است.

وی گفت: در سفر به روسیه زمینه های گسترش همکاری های فرهنگی دو کشور بررسی شد و این باور وجود دارد که روابط فرهنگی باید بیش از پیش ارتقاء یابد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: جامعه نخبه روسیه استقبال بی نظیری از گشایش بنیاد بین المللی ایرانشناسی کرد و همین امر، منجر به توسعه همکاری ها بیش از گذشته خواهد شد.

‘محسن حیدرنیا’ رییس بنیاد بین المللی ایرانشناسی شعبه روسیه نیز گفت: همزمان با گشایش این بنیاد، پایگاه اینترنتی ایرانشناسی برای ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به دانش پژوهان روس راه اندازی شد.

وی پژوهش های فرهنگی، بررسی نسخ خطی و اسناد آرشیوی موجود در روسیه با موضوعات ایرانشناسی و برگزاری نشست های فرهنگی و تلاش برای گسترش فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی در روسیه را از دیگر فعالیت های بنیاد بین المللی ایرانشناسی ذکر کرد.

‘ابوذر ابراهیمی’ رایزن فرهنگی ایران در روسیه نیز در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی ایران گفت: توسعه روابط فرهنگی ایران و روسیه بر دوستی های فرهنگی دو کشور استوار است.

همزمان با افتتاح مرکز فرهنگی ایران در مسکو و بنیاد بین المللی ایرانشناسی، نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی ایران با عنوان ‘ایران در آیینه هنر’ گشایش یافت.

مجموعه کتابخانه ای ادبیات خارجی مسکو از بزرگترین کتابخانه های روسیه است که در آن ۱۵ کشور مرکز فرهنگی دارند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۱۵۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۴۳۴۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.