بهبود تکلم کودک با شیر مادر

۰۵ تیرماه ۱۳،
ممتاز نیوز: یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه شیر مادر بر تکامل تکلم کودک در آینده بسیار تاثیرگذار است، گفت: تغذیه با شیر مادر، کودک را از لحاظ ایمونولوژیک در برابر ناراحتی‌های گوارشی، عفونت‌های تنفسی و عکس العمل‌های آلرژیک ایمن می‌کند. این دسته از کودکان در مقایسه با نوزادان مصرف کننده شیر خشک کمتر دچار مشکل می‌شوند.

دکتر لیلی ناظمی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه اشخاص از بدو تولد تا سن ۱۸ سالگی در مرحله رشد قرار دارند، اظهار داشت: مرحله صفر تا ۱۲ ماهگی اولین دوره رشد کودک است، کودکان در هر مرحله از رشد مبتنی بر سن، میزان فعالیت، میزان رشد، اندازه و جثه بدن خود نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند که البته سرعت رشد و اندازه جثه در کودکان متفاوت است.

وی شیر مادر و یا شیر خشک را اساس تغذیه ای در دوران شیرخوارگی عنوان کرد و افزود: شیر مادر در دوران شیرخوارگی مناسب ترین تغذیه و تامین کننده رشد و نمو کودک است و مادرانی که قادر به تامین شیرخوار از طریق شیر خود نیستند، شیر خشک بهترین غذا برای تغذیه نوزاد است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مواد غذایی جامد به دلایل تکاملی و تغذیه‌ای معمولا تا قبل از ۴ یا ۶ ماهگی مورد نظر متخصصان تغذیه نیست و در این دوران به ویژه تا ۶ ماهگی اگر مادر از سلامت کافی و شرایط متعادل برخوردار باشد کودک باید از شیر او که دارای مزایای بسیار بالایی است استفاد کند.

دکتر ناظمی با بیان این مطلب که شیر مادر، کودک را از لحاظ ایمونولوژیک در برابر ناراحتی‌های گوارشی، عفونت‌های تنفسی و عکس‌العمل های آلرژیک ایمن می‌کند، گفت: کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در مقایسه با نوزادانی که شیرخشک مصرف می‌کنند کمتر دچار مشکل می‌شوند. تغذیه با شیر مادر سبب تکامل عضلات صورت طفل و تکلم او در آینده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تامین نیازهای تغذیه ای پس از زایمان، دستیابی به وزن مطلوب، کمک به ترمیم ترشح کافی شیر، پیشگیری از کمبودهای تغذیه ای مادر و آموزش مادران برای تامین نیازهای غذایی کودک با شیر خود از اهداف تامین تغذیه کودک در دوران شیرخوارگی است، تغذیه نوزاد از طریق شیر مادر از همان اوایل کودکی برای رشد کودک به سبب داشتن پروتیئن و مواد مغذی بهترین تغذیه است.

دکتر ناظمی توجه بر تغذیه مادر را در دوران شیردهی به سبب تامین نیازهای غذایی و مواد مغذی کودک حائز اهمیت دانست و گفت: مادر در ۶ ماه اول شیردهی در حدود ۵۰۰ کیلو کالری انرژی در روز که بیشتر از نیاز معمولی او است احتیاج دارد که باید در رژیم غذایی روزانه او گنجانده شود تا قادر به تامین شیر متعادل و لازم برای تغذیه کودک خود باشد، این نیاز غذایی مادر در ۶ ماه دوم کودک به ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلو کالری افزایش می یابد.

این متخصص تغذیه در پایان با اشاره به اینکه ذخایر چربی مادر در دوران بارداری طی ۳ ماه اول شیردهی باید تامین کننده تمام مواد مغذی کودک باشد، پیشنهاد کرد: تغذیه مادر در دوران شیردهی بسیار مهم است تا شیری که به وسیله نوزاد مصرف می گردد تامین کننده تمام مواد مورد نیاز بدن او باشد تا هم خود دچار مشکل نشود و هم کودکش رشد طبیعی را داشته باشد.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.