بهبود وضعیت رعایت مسائل زیست محیطی در باغ وحش ارم

دیده بان حقوق حیوانات: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران طی بازدید چند ساعته از بخشها و قسمتهای مختلف باغ وحش ارم دیدن کرد.
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، رسول علی اشرفی پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در راستای بررسی اقدامات زیست محیطی باغ وحش ارم از این مجموعه دیدن کرد.

گفتنی است در این بازدید جهانگیر مدیرعامل مجموعه ورزشی تفریحی ارم و برخی از مسئولین مربوطه، علی اشرفی پور را همراهی کردند. مدیرعامل مجموعه ارم در ابتدا به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمان تصدی مسئولیت خود تابحال پرداخت. جهانگیر از تغییر در فضای نگهداری تعدادی از گونه های جانوری بر مبنای روشها و استانداردهای جدید تا همکاری با تعداد ۲۵ نفر از دانشجویان محیط زیست و دامپزشکی داوطلب به عنوان همیار باغ وحش ارم بمنظور راهنمایی دقیق بازدیدکنندگان و توجه بیشتر به حیوانات در این مجموعه سخن گفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز پس از بازدید چند ساعته از باغ وحش ارم اظهار داشت: گزارش بازدیدهای انجام شده جدید توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از باغ وحش ارم نشانگر این موضوع بود که اقدامات انجام شده توسط مدیریت این مجموعه قابل توجه است. لذا امروز شخصاً تصمیم به بازدید از مجموعه مذکور را گرفتم . وی افزود: طی بازدید انجام شده  خوشبختانه می توان گفت سرعت تغییر و تحول رعایت مسائل زیست محیطی  باغ وحش ارم در حال حاضر خوب ، رضایتبخش و امیدوار کننده بوده و کارهای صورت گرفته در۷ الی ۸ ماه گذشته نشان دهنده به بار نشستن بسیاری از پیگیری های این اداره کل و توجه مدیریت جدید مجموعه به رعایت نکات زیست محیطی است وبراین اساس  اقدامات خوب و سنجیده ای مطابق برنامه های اعلامی و مورد انتظار توسط مدیریت این باغ وحش صورت پذیرفته است.
علی اشرفی پور پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران را در برقراری تعامل سازنده با مجموعه باغ وحش ارم و پیشرفت امور زیست محیطی آن  بخصوص در بخش اصلاح فضای نگهداری حیوانات رامثبت ارزیابی کرد و گفت : البته علیرغم اقدامات انجام شده کارهای باقیمانده ای نیز کماکان وجود دارد که در این راستا اهتمام مدیریت جدید مجموعه بر انجام سریع امور باقیمانده مسجل است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران  در ادامه گفت : توجه به مباحث فیزیولوژی جانوری و سلامت گونه های حیوانی نگهداری شده نیاز به تقویت روزافزون تخصصهای مربوطه  در این مجموعه را می طلبد .
وی تصریح کرد: این بازدید همچنین نشان داد که اقدامات مثبتی در خصوص فضای نگهداری اغلب گربه سانان این مجموعه مانند شیر، پلنگ و گربه کاراکال صورت گرفته و برنامه هایی نیز ازطرف مدیریت  این باغ وحش برای مابقی گوشتخواران مانند ببر وجود دارد. افزایش فضای نگهداری شیرها و نصب شیشه به همراه حفاظ فلزی در اطراف آن نیز اقدام خوب دیگر مجموعه است . علی اشرفی پور افزود : تمهیدات فصل سرما برای پرندگان ، ایجاد جایگاه مناسب گور ایرانی ، افزایش سطح فضای نگهداری خرس ها و همچنین مناسب سازی فضای نگهداری سنجابها نیز از دیگر کارهای مثبت  این مجموعه است.
علی اشرفی پور در ادامه افزود: از سایر اقدامات رو به جلوی این مجموعه می توان به تجهیز کلینیک دامپزشکی در این باغ وحش اشاره کرد. به گفته مدیرعامل این مجموعه از برنامه های این کلینیک در آینده نزدیک عمومی سازی این بخش بمنظور درمان حیوانات خارج از این باغ وحش است. همچنین طراحی فضای جدید برای خزندگان مجموعه نیز فکر مناسبی برای بهبود وضعیت نگهداری این جانوران بوده است.البته فضای نگهداری برخی از گونه ها مانند گوزن زرد و قرمز اروپایی و گراز با تعداد موجود مناسبتی نداشته که در این خصوص تذکرات لازم به مدیریت مجموعه داده شد و مقررگردید درخصوص تعدیل جمعیت این گونه ها اقداماتی بهمراه مکاتبات لازم و قانونی با این اداره کل توسط باغ وحش ارم صورت پذیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران حتی از سردخانه غذای حیوانات این باغ وحش نیز بازدید کرد گوشت و مرغ بسته بندی شده مورد تائید دامپزشکی و میوه های تازه و مناسب بخشی از غذای جانداران این مجموعه راتشکیل می داد.
اما موضوعی که از نظر علی اشرفی پور اهمیت ویژه ای داشت موضوع احداث و راه اندازی سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب و چگونگی مدیریت پسماند این باغ وحش بود که جهانگیر در این خصوص توضیح داد.
به گفته مدیرعامل مجموعه ارم، با پیگیریهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران، اخیراً فراخوان جذب پیمانکار بمنظور احداث و راه اندازی سیستم تصفیه فاضلاب برای باغ وحش ارم درروزنامه های کثیرالانتشار به چاپ رسیده همچنین بصورت جداگانه مکاتباتی نیز با چند شرکت حرفه ای در این زمینه جهت انجام کار و مدیریت آن به انجام رسیده و در حال پیگیری است. وی در خصوص وضعیت مدیریت پسماند در این مجموعه نیز گفت: وضعیت مدیریت پسماند قبلاً در این مجموعه وضعیت مناسبی نبوده است لیکن به تازگی پسماند باقیمانده پس از جداسازی و تفکیک به مأمورین شهرداری تحویل می شود.جهانگیر این نکته را هم گفت که ببر ماده سیبری نیز در فضای جداگانه و قرنطینه بدور از حیوانات باغ وحش بطور ویژه نگهداری می شود.
در پایان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با مثبت ارزیابی کردن جمیع اقدامات انجام شده از مدیریت وپرسنل مجموعه باغ وحش ارم تقدیر و تشکر کرد.

_________________________________

هیچ کدام از باغ وحش های کشور استاندارد بین المللی ندارند

بیداد بیماری های خطرناک در مراکز باغ وحش کشور

وضعیت نامناسب حیوانات در باغ وحش مشهد/ تصویری

احضار رسمی مدیر فنی باغ وحش مشهد/ پرونده شیرها و خرس‌ها مشهد در دادگاه

باغ پرندگان اصفهان/ تصویری

مهلت دو هفته ای سازمان محیط زیست برای رفع نقایص باغ وحش ارم

ورود غیر مجاز دو توله خرس از نژاد غیر ایرانی محرزشد

پس از سالها؛ طرح حقوق حیوانات در سازمان: باغ وحشهای ایران با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارند

باغ پرندگان ماهان رشت؛ باغ زجر و زنجیر و زندان/ تصویری ۱

تنها ۱۴ باغ وحش کشور مجوز سازمان محیط زیست دارند

میمون باغ وحش انگشت دختر سه ساله را خورد+عکس

مرگ یک میمون بر اثر بی دقتی مسوولین/ تصاویر

شکنجه حیوانات در باغ وحش بوشهر

باغ وحش خرم آباد و حسرت آزادی در نگاه خانواده آفریقایی/ تصویری

حیوانات باغ وحش های استان فارس مجهز به کارت شناسایی میشوند

باغ وحش‌های ایران؛ زندان الکاتراس حیوانات/ قفسی برای مردن

میمون باغ وحش انگشت دختر سه ساله را خورد/ تصویر

مرگ یک میمون بر اثر بی دقتی مسوولین/ تصاویر

میمون انگشت کودک سیرجانی را قطع کرد!

باغ وحش ساری سبب استفاده دانش آموزان و دانشجویان از تنوع جانوری می‌شود

پرونده رها سازی ۴ قلاده توله شیر و دو قلاده توله خرس در مناطق مسکونی شهر مشهد تحت بررسی است

تخلف متولیان باغ وحش مشهد پیگرد قانونی دارد

ماجرای توله خرس‌ها و توله شیرها در مشهد

به دام افتادن چهار قلاده شیر و دو توله خرس در خیابانهای شهر مشهد/ تصویری

محل عجیب نگهداری توله شیر و توله خرس های مشهد/ تصویری

شیر و خرس های مشهد توسط باغ وحش برای عکاسی اجاره داده شده بودند!

پیدا شدن ۴ توله شیر و ۲ بچه خرس در مشهد/ فیلم

صید ۴ توله شیر و ۲ توله خرس در مشهد/ تصویری

صید ۴ توله شیر و ۲ توله خرس در مشهد

میمون انگشت کودک سیرجانی را قطع کرد!

شرایط بهداشتی باغ وحش ارم مطلوب است/ مردم نگران نباشند

باغ وحش وکیل آباد مشهد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.