بهترین اسباب ‌بازی را بخرید

جام جم آنلاین: بارها متخصصان گفته‌اند بازی برای بچه‌ها حکم اکسیژن را دارد و اگر از آنها گرفته شود، نمی‌توانند زندگی کنند.

برای همین این روزها همه پدر و مادرها می‌دانند باید با فرزندشان بازی کنند و اسباب‌بازی‌های مناسب را در اختیارش قرار دهند، اما نکته‌ای که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته، اهمیت خریدن اسباب‌بازی‌های استاندارد و مناسب سن کودک است؛ تا به حال فکر کرده‌اید یک اسباب‌بازی خوب، چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای این‌که بچه‌ها بتوانند نهایت استفاده را از اسباب‌بازی ببرند، اسباب‌بازی باید متناسب با سن و توانایی‌شان انتخاب شود؛ مثلا دوچرخه یا اسکیت از جمله لوازمی به حساب می‌آید که حتما قبل از استفاده، کودک باید آموزش‌های لازم را ببیند تا بتواند به تنهایی مشغول بازی با آنها شود.

آسیب‌های ناشی از اسباب‌بازی‌ها را جدی بگیرید

کاملا طبیعی است که بچه‌های خردسال به دنبال کشف کردن محیط پیرامون‌شان باشند و به همین دلیل هر چیزی را که می‌بینند لمس کنند یا آن را حرکت دهند بنابراین یادتان باشد شما هیچ‌وقت نمی‌توانید به کودک خردسال‌تان بیاموزید با احتیاط بازی کند، بلکه باید امنیت کودک را در حین بازی حفظ کنید. به همین دلیل لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

• کنار گذاشتن لوازمی که کودک نباید آنها را لمس کند و برایش خطرناک است.

• نظارت برکارها و بازی‌های کودک.

• متوقف کردن کودک زمانی که به لوازم خطرناک نزدیک می‌شود.

بنابراین فراموش نکنید مراقبت‌های شما در سنین خردسالی مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در نظر داشته باشید.

البته اگر تصور می‌کنید اسباب‌بازی‌ها خطری برای کودک ایجاد نمی‌کند، خوب است بدانید گاهی خود اسباب‌بازی در صورت استفاده توسط کودکی با سن کمتر از آنچه تعیین شده، خطرناک و دردسرساز است؛ مثلا تفنگ‌هایی که جسمی را به بیرون پرتاب می‌کند، به هیچ وجه نباید در دسترس کودکان خردسال قرار بگیرد.

بعضی از اسباب‌بازی‌ها هم از قطعات کوچکی ساخته شده که ممکن است توسط کودک بلعیده شود. علاوه بر این موارد، اسباب‌بازی‌هایی که لبه‌های تیز و برنده دارد نیز نباید در دسترس کودک باشد.

این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که بعضی از اسباب‌بازی‌ها برای بچه‌های بزرگ‌تر خوب است ولی برای کوچک‌ترها می‌تواند خطرناک باشد.

اسباب‌بازی‌های خطرناک

بعضی از انواع اسباب‌بازی‌ها طوری ساخته شده که بازی‌کردن با آنها برای کودکان خردسال خطرناک است؛ بنابراین خوب است این موارد را هم بشناسید و هنگام تهیه اسباب‌بازی به آن دقت کنید:

• اسباب‌بازی‌هایی که از قطعات مختلف تشکیل شده است، برای کودک مناسب نیست؛ مثلا عروسک‌هایی که در تهیه آنها از دکمه‌های مختلف استفاده شده یا چشم‌هایشان به راحتی جدا می‌شود از جمله این موارد است.

• اسباب‌بازی‌هایی که کودک روی آنها می‌نشیند یا سوارشان می‌شود نیز باید با دقت انتخاب شود؛ بنابراین حتما مشخصات آن را مطالعه کرده و مطمئن شوید که اسباب‌بازی به اندازه کافی محکم است.

• لوازم و اسباب‌بازی‌هایی که صدا تولید می‌کند نیز باید استاندارد باشد تا مشکلی برای شنوایی کودک ایجاد نکند.

• تفنگ‌ها، تیر و کمان، دارت و سایر اسباب‌بازی‌هایی که جسمی را پرتاب می‌کند، بشدت می‌تواند به کودک صدمه بزند. اگر شما هم این اسباب‌بازی‌ها را برای کودک می‌خرید، به هیچ وجه آن را در اختیار کودکان خردسال قرار ندهید و ابتدا خودتان آن را کنترل کنید تا جسم دیگری از اسباب‌بازی پرتاب نشود.

• باید مراقب اسباب‌بازی‌هایی که باتری دارد نیز باشید؛ این باتری‌های کوچک می‌تواند براحتی بلعیده شود و به همین دلیل لازم است شما دقت کافی در این زمینه داشته باشید. (جام جم – ضمیمه چاردیواری)

cyh.com


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.