بهترین روش ها برای درمان حواس پرتی


به گزارش سرویس اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز:

درمان حواس پرتی ، بهترین روش ها برای درمان حواس پرتی : حواس پرتی خیلی دزدکی به سراغمان می آید، اما باید بدانیم که ما در برابر حواس پرتی هرگز ضعیف و ناتوان نیستیم بلکه می توانیم براحتی از قدرت هوشیاری مان استفاده کرده و حواس پرتی را از خود برانیم.

درمان حواس پرتی
 

حواس پرتی – درمان حواس پرتی ، بهترین روش ها برای درمان حواس پرتی

 
بیشتر ما انسان ها، هنگام انجام دادن کاری، مدام حواسمان پرت می شود و تمرکز خود را از دست می دهیم و مساله مهم در اینجا این است که اغلب متوجه نمی شویم حواسمان پرت شده است! شاید روش های زیر به شما کمک کند تا از دست حواس پرتی نجات پیدا کنید.

یادداشت کنید
 
یکی از راهکارها این است که، هر وقت وسط انجام دادن کارتان به سراغ دیدن سایت یا سایت های اینترنتی می روید یا تلفن تان را چک می کنید یا جلوی برنامه تلویزیونی می نشینید، در دفترچه یادداشت تان بنویسید. به این ترتیب دفعه بعد که هر یک از این کارها را انجام دادید، هوشیارانه خواهد بود. مثلا هر بار که تلفن تان را چک می کنید، یک خط روی برگه ای بکشید که به منزله تعداد بررسی های تلفن تان است. به این ترتیب ضمیر ناخودآگاه تان فعال شده و موقع انجام دادن هر یک از کارهای فوق هوشیار خواهید بود و این رفتارها را ناخودآگاهانه انجام نمی دهید.

موضوع حواس پرتی را بنویسید
 
به یاد داشته باشید هرچه بتوانید وسایل محیط اطراف مطالعه تان را منظم تر بچینید و در عین حال سادگی آن را هم رعایت کنید متمرکزتر می شوید
 
به خودتان بگویید که در چه ساعتی اجازه تخیل یا فکر کردن دارید. موضوع حواس پرتی تان را یادداشت کنید، برای خود چند پله تا رسیدن به تمرکز طراحی کنید که در آن از ۵ دقیقه یا… شروع و به زمان های طولانی تر برسید. گاهی اوقات کار بیش از حد شما را خسته می کند تا جایی که به دنبال موضوعی برای فرار هستید. یا ممکن است در مورد موضوعات مورد علاقه تان زیاد رویاپردازی کنید و به جای پیروی کردن از برنامه ای منظم در تخیلات تان فرو روید. با یافتن دلیل حواس پرتی تان می توانید آن را نیز درمان کنید.

فرمان تمرکز را به دست بگیرید  
 
مؤثرترین عواملی که تمرکز را قوی یا ضعیف می کند به ریشه های درونی مانند شرایط جسمی، روحی، انگیزش و شیوه های یادگیری بستگی دارد. اگر می خواهید تمرکز به یادگیری تان کمک کند و مانع تراشی نکند این تمرین ها را به کار ببرید. ارزشی که برای کارتان قائل می شوید و انگیزه  و هدف شما، به حافظه تان اجازه تمرکز یا حواس پرتی می دهد؛ علت و فواید کاری که می کنید را پیدا کنید تا قدرت تمرکز داشته باشید.

محیط را همراه خود کنید
 
یکی از مواقعی که خیلی افراد حواس شان پرت می شود و تمرکز ندارند، زمان مطالعه است. راستی چرا خیلی از افراد نمی توانند جز کتاب ها و جزوه های درسی شان کتاب دیگری بخوانند و تمرکز خود را در طول مطالعه حفظ کنند؟ محیط مطالعه شما می تواند منزل، مدرسه، دانشگاه، کتابخانه یا… با تمامی افراد و اشیا و فضای فیزیکی آن باشد. اما ویژگی مزاحم اغلب این محیط ها برای ایجاد تمرکز، مناسب نبودن نور، صدا، راحتی مکان یا افراد و واکنش های آنان است. در گام اول شرایطتان را بپذیرید و نخواهید هر بار به نداشته هایتان فکر کنید نیمی از همراه شدن با محیط است. ذهن برای تمرکز بر مطلبی که شما آن را مهم می دانید به کمک نیاز دارد؛ مثلا محلی که اغلب در آن مطالعه می کنید و استفاده از عطری که هنگام مطالعه و روز امتحان دادن از آن استفاده می کنید در یادآوری آنچه خوانده اید تمرکزآور است. اگر صدای محیط برای شما آزاردهنده است می توانید از ساعت های آرام تر محیط مثل اوایل صبح یا اواخر شب استفاده کنید. به یاد داشته باشید هرچه بتوانید وسایل محیط اطراف مطالعه تان را منظم تر بچینید و در عین حال سادگی آن را هم رعایت کنید متمرکزتر می شوید.

دست به کار شوید
 
به خودتان بگویید که در چه ساعتی اجازه تخیل یا فکر کردن دارید. موضوع حواس پرتی تان را یادداشت کنید، برای خود چند پله تا رسیدن به تمرکز طراحی کنید که در آن از ۵ دقیقه یا… شروع و به زمان های طولانی تر برسید
 
برای این که جلوی رفتارهایی که باعث می شود حواس تان پرت شود را بگیرید، دست به کار شوید.

*صفحه های اینترنتی را تا جایی که می توانید ببندید. برخی از سایت ها را می توانید در صفحات مورد علاقه تان ذخیره کنید و بعد سر فرصت مناسب به مطالعه آنها بپردازید و باقی را هم به طور کل فراموش کنید.

*جلوی موضوعات مورد علاقه تان، مانند بازی های رایانه ای، سایت ها، شبکه های اجتماعی و سایت های جدید که حواس تان را براحتی پرت می کنند، بگیرید. واقعا نیازی نیست که به این سایت ها مدام سر بزنید.

*تعداد دفعاتی را که به پست الکترونیکی و پیام های تلفن تان سر می زنید یادداشت کنید. برای خود برنامه ای بگذارید که در مواقع خاص آنها را بررسی کنید.

پیاده روی و دوچرخه سواری کنید یا بدوید. کارهایی از این قبیل خستگی روحی تان را از بین برده و شما را برای یک خواب راحت آماده می کند و با داشتن بدنی عاری از تنش، حواس تان متمرکزتر خواهد بود.

*روزانه زمانی برای اندیشیدن در نظر بگیرید. به نحوه نفس کشیدن تان توجه کنید و مراقب باشید به موضوعی دیگر فکر نکنید. با این روش یاد می گیرید تمرکز حواس داشته باشید.

*برنامه های کاربردی غیرضروری را از روی تلفن همراه تان پاک کنید. بازی ها و شبکه های اجتماعی و هر چیزی را که باعث می شود حواس تان پی در پی پرت شود از جلوی چشم بردارید.

*خیلی کارهای دیگر است که می توانید انجام دهید تا تمرکز کردن و این که تمام روزتان را بدون حواس پرتی طی کنید، بیاموزید.
زندگی را دوست داشته باشید
 
اگر به مفهوم زندگی و اهمیت وجود اطرافیان تان توجه نشان دهید، هرگز دچار نگرانی و اضطرابی نمی شوید که جلوی متمرکز شدن تان را بگیرد. وقتی به زندگی و هر چه در آن است عشق بورزید می توانید راحت تر به کار مورد علاقه تان توجه نشان دهید. درمان حواس پرتی ، بهترین روش ها برای درمان حواس پرتی

بازنشر: سرویس اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.