بهترین زمان استفاده از واکسن آنفلوآنزا کی است؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی، اواخر تابستان و اوایل پاییز را بهترین زمان برای مصرف واکسن ویروس آنفلوانزا می‌داند.
 
دکتر علیرضا جهانبخش در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: همزمان با شروع فصل سرما و بازگشایی مدارس، بیماری‌های واگیردار ویروسی نظیر بیماری‌های تنفسی، گوارش و پوستی شایع می‌شود که عامل اصلی آنها انتروویروس است و درمان خاصی جز گذران دوران بیماری برای این دسته بیماری‌ها وجود ندارد.
 
وی، آنفلوانزای فصلی را شایع‌ترین این بیماری دانست و ادامه داد: استفاده از واکسن یکی از بهترین راه‌های پیشگیری این بیماری‌های ویروسی است.
 
به گفته این پزشک متخصص، واکسن آنفلوانزا شامل سویه‌هایی از ویروسهای کشته شده که در سال‌های قبل شیوع بیشتری داشته و منجر به بیماری شده است.
 
جهانبخش با تاکید بر لزوم استفاده از واکسن آنفلوانزا برای افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، افزود: زنان باردار که سه ماهه اول و دوم بارداری خود را سپری می‌کنند، افرادی که دارای دیابت، بیماری‌های مزمن کبدی، آسم و برونشیت، نارسایی کلیه، تنگی دریچه‌های قلب و نارسایی قلبی هستند و به خصوص افراد سالمند جز اقشار در معرض خطر محسوب می‌شوند.
 
این متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: استفاده از واکسن آنفلوانزا محدودیت سنی ندارد و از ۶ ماهگی تا سالمندی می‌توان از از این واکسن استفاده کرد.
 
وی یادآور شد: افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند و همچنین کسانیکه از قبل به این گونه واکسن‌ها واکنش نشان داده‌اند نباید تزریق واکسن داشته باشند. عفونتهای حاد تنفسی و بیماری‌های شدید عفونی تب دار از جمله دیگر مواردی است که استفاده از واکسن آنفلوانزا در آنها منع دارد.
 
جهانبخش با اعلام این‌که واکسن آنفلوانزا عوارض خاص و شدیدی به دنبال ندارد، خاطرنشان کرد: برای افرادی که اولین بار واکسن می‌زنند تجدید آن بعد از یک ماه لازم است اما در سایر افراد که قبلا تزریق داشته اند لزومی ندارد و اثر آن تا سال بعد باقی خواهد ماند.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.