بهترین فصل سفر به باتومی، مقصد مورد علاقه‌ی اروپایی‌ها

گرجستان که در میان دریای سیاه و کوه‌های قفقاز قرار گرفته، پر است از شهرهای شگفت‌انگیز با معماری‌های زیبا. گرجستان، شهرتش را مدیون کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده، غذاهای خوشمزه، کلیساها و صومعه‌های بی‌نظیر و مردم خونگرم خود است. آنچه بیش‌از سایرین حائز اهمیت است، محبوبیت آن در میان گردشگران اروپایی است که تور گرجستان را به یکی از پرطرفدارترین تورها در میان مسافران این قاره تبدیل کرده است.

در میان تورهای متنوعی که برای سفر به گرجستان برگزار می‌شوند، تور باتومی حکایتی متفاوت از تور تفلیس دارد. این شهر کوچک در ساحل دریای سیاه، «مقصد برتر گردشگران اروپایی» نام گرفته است. باتومی که در دامنه‌ی کوه‌های قفقاز واقع شده، دومین شهر بزرگ گرجستان و پایتخت تعطیلات تابستانی آن است. این شهر، به یمن وجود باغ‌های گیاه‌شناسی پهناور آن که در زمره‌ی بزرگ‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان هستند و جنگل نیمه‌گرمسیری میترالا که پیاده‌نوردان، دوچرخه‌سواران و حتی خرس‌های قهوه‌ای را عاشق خود کرده، بهشت موعود طبیعت‌دوستان است. در هتل‌های بزرگ و رستوران‌ها و اماکن تفریحی متعدد این شهر می‌توان آشکارا نشانه‌های معماری روسی، عثمانی و اروپای شرقی را مشاهده کرد و همین مورد، یکی دیگر از عواملی است که به جذابیت‌های مروارید دریای سیاه می‌افزاید. جشنواره‌های موسیقی و فرهنگی باتومی مانند جشنواره‌ی موسیقی جاز باتومی که در ماه ژوئیه برگزار می‌شود، نیز عامل مهمی برای جذب گردشگر به باتومی است.

سفر به باتومی را در هر فصلی از سال می‌توان در برنامه‌های خود گنجاند. با وجود غالب‌بودن آب‌وهوای نیمه گرمسیری در منطقه، به‌لطف موقعیت جغرافیایی گرجستان، شهرهای این کشور از آب‌وهوایی متنوع برخوردار هستند. تابستان‌های گرجستان گرم و مرطوب و زمستان‌های آن نسبتا سرد است. در حالی که کوه‌های شمال آن همیشه پوشیده‌از برف هستند، سواحل غربی آن که در کنار دریای سیاه واقع شده‌اند، در تمام طول سال از آب‌وهوایی مطبوع برخوردار هستند. بنابراین، اگر به این فکر می‌کنید که بهترین زمان سفر به گرجستان و خرید تور باتومی و تور تفلیس چه زمانی است، این اطمینان‌خاطر را به شما می‌دهیم که در تمام طول سال می‌توان از این کشور و جاهای دیدنی گرجستان بازدید کرد.

بهترین فصل سفر به باتومی

باتومی، مرکز جمهوری خودمختار آجارا در جنوب غربی گرجستان است که از سمت غرب، به دریای سیاه می‌رسد و در جنوب نیز با ترکیه هم‌مرز است. آجارا از آب‌وهوایی نیمه‌گرمسیری برخوردار است و زمستان‌هایی معتدل و تابستان‌هایی گرم دارد. خط ساحلی دریای سیاه در مقایسه با مناطق مرتفع‌تر و کوهستانی، مرطوب‌تر است. ویژگی بارز کوهستان‌های منطقه، بارش‌های سنگینی است که اتفاق می‌افتد و گاهی ارتفاع برف‌های نشسته روی کوه‌ها تا چندین متر نیز می‌رسد. تابستان‌ها، دمای شهر تا ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش می‌یابد و حداقل دمای هوای آن در زمستان‌ها، ۳ درجه‌ی سانتی‌گراد است. به‌طور کلی، به‌خاطر موقعیت جغرافیایی باتومی که در کنار دریای سیاه قرار دارد و از جریان‌های آب‌وهوایی آن تاثیر می‌پذیرد، این شهر پربارش‌ترین شهر گرجستان است.

باتومی در ماه‌های ژوئن، ژوئیه، اوت و سپتامبر در بهترین شرایط آب‌وهوایی خود قرار دارد. ژوئیه، ژانویه و مه، به‌ترتیب، گرم‌ترین، سردترین و پرباران‌ترین ماه‌های سال در باتومی هستند. شلوغ‌ترین ماه در تقویم گردشگری باتومی، ماه ژوئن و پس‌از آن، ماه‌های ژوئیه و مه هستند. قیمت هتل‌ها و پروازها در این ماه‌ها بسیار گران‌تر از سایر ماه‌ها هستند و برای سفر به باتومی در این بازه‌ی زمانی، باید بلیط‌های خود را چند ماه زودتر رزرو کنید. در مقابل، نوامبر کم‌ترین شمار گردشگر را در این شهر دارد.

فصل بهار (از ماه مارس تا ماه مه)

بارش باران و دمای مطلوب هوا در کنار هم، بهار باتومی را به بهاری گرم و مطبوع بدل کرده است و در صورت سفر در این فصل به باتومی، خودتان را در عطر و رایحه‌ی حیات‌بخش گل‌های تازه شکوفه‌زده‌ی ماگنولیا و آلاچیق‌های سرپاشده‌ی رنگارنگ خواهید یافت. دمای هوا از ۱۲ تا ۲۳ درجه‌ی سانتی‌گراد متغیر است. تماشای پرندگان، لذت‌بردن از طبیعت در حال بیدار شدن از خواب زمستانی و بازدید از مناطق حفاظت‌شده در باتومی ازجمله کارهای پرطرفدار در میان گردشگران بهاری گرجستان است. انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، کمپینگ، صخره‌نوردی، استفاده از آب‌های معدنی و معاشرت با روستاییان ازجمله کارهایی هستند که به علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و بومگردی توصیه می‌شود. بهار، دومین فصل پرگردشگر برای باتومی است و در مقایسه با تابستان، می‌توان سفری فارغ‌از همهمه‌ی گردشگران را در فاصله‌ی ماه‌های آوریل تا مه (اول فروردین تا اواسط خرداد) در باتومی تجربه کرد.

فصل تابستان (از ماه ژوئن تا ماه اوت)

آب‌وهوای گرم و آفتابی و تلالو آب‌های دریای سیاه، گردشگران زیادی را در ماه‌های میانی سال به باتومی می‌کشاند. استراحتگاه‌های ییلاقی باتومی، همگی، از امکانات رفاهی و تسهیلات گردشگری خوبی برای گردشگران برخوردار هستند. دمای هوا در باتومی در فصل تابستان به بالاترین حد در مقایسه با سایر فصل‌ها می‌رسد (۲۰ درجه الی ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد) و بهترین زمان برای تفریحات آبی و استفاده از سواحل دریای سیاه است. ژوئن تا اوت شلوغ‌ترین فصل برای گردشگری در باتومی است و به همین دلیل، قیمت اقامتگاه‌ها و سایر امکانات رفاهی کمی گران‌تر از سایر ماه‌ها است.

با وجود بالا بودن رطوبت و دمای هوا در ماه‌های ژوئیه و اوت، این ماه‌ها بهترین ماه‌های سال برای کسانی است که می‌خواهند از آفتاب ساحل باتومی بهره ببرند. به‌غیر از ساحل‌دوستان، علاقه‌مندان به کاوش و گشت‌وگذار در طبیعت و کوه‌های زیبای منطقه‌ی آجارا نیز این فصل را برای سفر به باتومی انتخاب می‌کنند. پیاده‌روی در این کوه‌ها و تماشای مناظر خارق‌العاده‌ی آن فوق‌العاده لذت‌بخش است. چندین سایت به‌ثبت رسیده در فهرست میراث جهانی یونسکو را می‌توانید در باتومی و نواحی اطراف آن مشاهده کنید.

فصل پاییز (از ماه سپتامبر تا ماه نوامبر)

پاییز، یکی از بهترین فصل‌هایی ممکن برای سفر به باتومی است. دمای هوای باتومی در این فصل رنگارنگ از ۱۵ درجه الی ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد متغیر است و از باد و باران نیز بی‌بهره نیست. فصل پاییز، شرایطی بسیار عالی برای بوم‌گردی و لذت بردن از مواهب طبیعی منطقه فراهم می‌کند؛ اما از ماه اکتبر به بعد، زمان مناسبی برای شنا و تفریحات دریایی نیست. از همه مهم‌تر، پاییز فصل انگورچینی در روستاهای واقع در کوهستان‌های آجارا است و گردشگران می‌توانند با مشارکت در فعالیت‌های روزمره‌ی روستاییان، تعطیلاتی خاطره‌انگیز در باتومی برای خود بسازند. به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی باتومی در این فصل، خبری از کافه‌های ساحلی و تفریحات آبی سواحل باتومی نیست و در نتیجه، هر چه از ابتدای پاییز به انتهای آن نزدیک می‌شویم، از شمار گردشگران و همچنین، قیمت هتل‌های آن کاسته می‌شود.

فصل زمستان (از ماه دسامبر تا ماه فوریه)

پتانسیل‌های زیادی برای ساخت و توسعه‌ی پیست‌های اسکی در منطقه‌ی آجارا و به‌ویژه، در باتومی، وجود دارد. اگر از طرفداران ورزش‌های زمستانی هستید، می‌توانید در فصل زمستان از پیست‌های گودرزی (Goderdzi) و گوماردولی (Gomarduli) بازدید و در آن‌ها اسکی کنید. این پیست‌ها مجهزبه امکاناتی مانند تله‌کابین و اقامتگاه‌هایی برای بازدیدکنندگان هستند. شب‌ها، تماشای ستاره‌های چشمک‌زن برفراز کوه‌های سفید و پوشیده‌از برف باتومی تجربه‌ای فراموش‌ناشدنی است. باتومی، مقصدی عالی برای گذراندن کریسمس و جشن سال نو نیز است. دمای هوا در فصل زمستان بین ۱۰ درجه الی ۱۵ درجه تغییر می‌کند و کمترین نرخ گردشگری باتومی متعلق‌به این فصل از سال است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.