بهره‌برداری از نخستین ردیف شیرین‌سازی پارس جنوبی

بهره‌برداری از نخستین ردیف شیرین‌سازی پارس جنوبی

جام جم آنلاین: مجری طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی از بهره برداری از نخستین ردیف شیرین سازی بزرگ ترین پالایشگاه پارس جنوبی خبر داد و گفت: فاز ۱۲ پارس جنوبی که معادل ۳ فاز استاندارد پارس جنوبی است، ظرفیت تولید ۳ میلیارد فوت مکعب گاز را در روز دارد.

به گزارش روز سه‌شنبه جام‌جم آنلاین به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، رسول فلاح‌نژاد با بیان این که ۴ سکو (۳ سکوی اصلی و یک سکوی اقماری) در فاز ۱۲ نصب خواهد شد، گفت: نخستین سکوی این فاز که هم اکنون با ۹۱ درصد پیشرفت در شرکت تاسیسات دریایی در حال ساخت است، کمتر از دو ماه آینده آماده حمل و نصب در دریا می‌شود.

وی گفت: پایه سکوهای این فاز نیز در شرکت ایزوایکو ساخته و در دریا نصب شده است.

فلاح نژاد درباره روند عملیات حفاری این فاز بزرگ مرزی گفت: عملیات حفاری سکوی A فاز ۱۲ همچنین عملیات حفاری سکوی C نیز با حفر ۱۰ حلقه چاه به پایان رسیده است و تا دو ماه آینده عملیات اسیدکاری چاه‌های این سکو نیز به پایان می‌رسد.

فلاح نژاد افزود: سکوی B نیز حفاری آن در دست انجام است و سکوی D نیز حفاری آن تا چند ماه آینده انجام خواهد شد.

وی گفت: در مجموع ۴۵ حلقه چاه در ۴ سکوی این فاز با هدف تولید روزانه ۸۱ میلیون مترمکعب گاز ترش حفاری می‌شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی از پیشرفت ۸۰ درصدی این فاز خبر داد و گفت این فاز بزرگ مرزی در بخش پالایشگاه خشکی با ۷۶ درصد پیشرفت و در بخش دریایی با ۷۹ درصد پیشرفت در دست ساخت است.

فلاح نژاد از نصب و تکمیل ۴۵۰ کیلومتر خط لوله در فاز ۱۲ پارس جنوبی خبر داد و گفت: خط لوله این فاز پارس جنوبی با ۱۵۰ کیلومتر فاصله از بخش خشکی، طولانی ترین خط لوله در مقایسه با فازهای ۳۵ ماهه پارس جنوبی است و آزمایش ۳ خط لوله این فاز به طول ۴۵۰ کیلومتر با موفقیت انجام شد.

وی با بیان این که پالایشگاه فاز ۱۲ پارس جنوبی در ۶ ردیف شیرین سازی گاز تعریف شده است، گفت: این ردیف‌ها در ۶ مرحله به بهره برداری می‌رسد و فاصله بهره برداری هر مرحله تا مرحله بعدی یک ماه و نیم تا دو ماه خوهد بود.

به گفته فلاح نژاد، در نخستین مرحله راه اندازی واحدهای جانبی، شیرین سازی، بازیافت گوگرد، صادرات گاز و فشرده سازی به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان این که فاز ۱۲ پارس جنوبی از نظر ابعاد و حجم کار بزرگترین فاز پارس جنوبی است، گفت: در این فاز بیش از ۳۳ هزار متر مکعب بتن ریزی، ۳ میلیون قطر اینچ عملیات لوله کشی، نصب بالای ۶۰ هزار تن تجهیزات، ۱۰ میلیون مترمکعب خاک برداری و ۶ هزار کیلومتر برق کشی انجام شده است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی تصریح کرد: مجوزهای سازمان محیط زیست در فاز ۱۲ پارس جنوبی دریافت شده و تصفیه گوگرد در این فاز ۹۹٫۶ درصد است.

وی با بیان این که اعتبار موردنیاز برای فاز ۱۲ پارس جنوبی ۷٫۷ میلیارد دلار است، گفت: قرارداد توسعه این فاز در قالب بیع متقابل با شرکت پتروپارس بسته شده و تا کنون بیش از ۵ میلیارد دلار برای اجرای آن هزینه شده است.

فلاح نژاد گقت: بر اساس برنامه و قرارداد سهم شرکت‌های داخلی در این پروژه ۵۱ درصد در نظر گرفته شده بود؛ این در حالی است که این میزان هم اکنون به ۶۷ درصد رسیده است و پیش بینی می‌شود با اجرای بخش‌های دیگر پروژه، این رقم از ۷۰ درصد عبور کند.

وی عملیات حفاری فاز ۱۲ را از پیچیده ترین عملیات‌های حفاری خواند و گفت: بیش از ۴ هزار متر حفاری در هر چاه این فاز بزرگ گازی انجام و برای نخستین بار حدود ۷۰۰ متر حفاری در فاز ۱۲ انجام شده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.