بهمنی:جلوی فساد و رانت را با تک نرخی کردن ارز می گیرم/زیر بار ارز دو نرخی نمی روم

رئیس کل بانک مرکزی: درصدد تک نرخی شدن ارز هستیم و زیر بار ارز دونرخی و بیشتر نخواهیم رفت چرا که ارز تک نرخی می تواند جلو مفاسد را بگیرد.

بهمنی افزود : ارز را  با قیمت ۱۲۲۶ تومان عرضه می کنیم ولی نمی دانیم کالایی که با آن خریداری می شود با ارز ۱۲۲۶ تومان به فروش می رسد یا در بازار با نرخ ۱۸۰۰ تومان فروخته می شود.
وی افزود: بانک مرکزی می خواهد فاصله میان قیمت ارز از میان برود و به همین دلیل باید حتما ارز را تک نرخی کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: ابزار ما برای این منظور تنها تک نرخی کردن ارز است چرا که وقتی زمینه رانت ایجاد می شود بعد از آن معلوم نیست که مسائل چقدر قابل کنترل باشد.
وی افزود: ارز را بر اساس درخواست تخصیص می دهیم و بعد از آن بانکهای ما بررسی نمی کنند و نمی دانند این ارز چقدر فروخته شده است.
بهمنی تصریح کرد: در حال حاضر کمبود منابع ارزی نداریم و فقط ارز را مدیریت می کنیم.
وی ادامه داد: زمانی که ارز به مقدار کافی هست لزومی ندارد که برای ورود هر کالا بخواهیم ارز تخصیص دهیم و اگر برای ورود برخی کالاها ارز تخصیص ندادیم به این معنا نیست که ارز ما کاهش پیدا کرده است یا ضعف منابع ارزی داریم.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که ارز تک نرخی با چه قیمتی ارائه می شود گفت: باید در این زمینه بررسیهای لازم صورت گیرد، بانک مرکزی در زمان لازم نرخ ارز را اعلام می‌کند.

بهمنی در ادامه خاطرنشان کرد: بانک مرکزی کمکهایی را برای خودروسازان اختصاص داده است و کمتر تولیدکننده و صنعتگری وجود دارد که دست بانکها در واحد آنان نباشد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: امروز کمتر واحد تولیدکننده‌ای وجود دارد که بگوید از بانکها تسهیلات دریافت نکرده است، بانکها در حال حاضر ۱۱۱ درصد از منابع خود را داده اند و اینکه ما بگوییم بانکها در این زمینه خوب عمل نکرده اند درست نیست.

/۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.