به تماشای پنجه‌های پدربزرگ

۲۵خردادماه،

به مناسبت سالروز تولد زیدالله طلوعی/

امروز ۲۵ خرداد سالروز تولد زیدالله طلوعی است نوازنده‌ای که برای معرفی و شناساندن موسیقی سنتی ایران در دانشگاه آکسفورد و امپریال کالج انگلستان برنامه‌هایی را اجرا کرده است.

به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، زیدالله طلوعی در سال ۱۳۲۵ در شهرستان گرگان به دنیا آمد. او آموزش تار را نزد پدربزرگش، که با نواختن تار و سه‌تار آشنایی داشت، آغاز کرد. او پس از مدتی به تهران آمد و در هنرستان موسیقی نزد حبیب‌الله صالحی و علی‌اکبر خان شهنازی، ردیف موسیقی ایرانی را آموخت.

پدر بزرگ طلوعی با نواختن تار و سه تار آشنایی داشت و بسیاری از مواقع در منزل برای خود تار می نواخت .زیدالله که کودکی بیش نبود روزها، نزد پدر بزرگ که نامش غلامعلی خان چنگیزی بود می نشست و به دست ها و پنجه های وی هنگام زخمه زدن می نگریست و همین نگاهها و کنجکاوی های وی عاقبت او را به سوی فراگیری موسیقی کشاند و نزد پدر بزرگش آغاز به آموختن تار کرد و پس از چندی نزد تنی چند از دوستانش که با نواختن تار آشنایی داشتند چیزهایی می آموزد.

زیدالله طلوعی پس از مدتی به تهران آمده و در هنرستان موسیقی ملی شبانه نزد حبیب الله صالحی و در هنرستان عالی موسیقی ملی روزانه زیر نظر علی اکبر خان شهنازی با ردیف های آقا حسین قلی خان و ردیف های خود استاد آشنا می گردد سپس به کلاس شادروان محمود کریمی می رود و از ایشان بهره می گیرد و همزمان توسط محمد رضا لطفی با شیوه و کارهای مرحوم نور علی خان برومند آشنا می گردد.

وی در سال ۱۳۵۴ با تاسیس گروه شیدا به سرپرستی محمد رضا لطفی همکاری خود را آغاز و عضو این گروه می گردد و برنامه های متعدد و گوناگونی با این گروه اجرا و ضبط می گردد و در همین سال در وزارت فرهنگ و هنر وقت به استخدام رسمی در می آید و در دانشسرای هنر و هنرستان موسیقی به تدریس می پردازد و با ارکستر بزرگ وزارت فرهنگ و هنربه رهبری حسین دهلوی و گروه های موسیقی سنتی تالار وحدت (رودکی) همکاری می نماید.

زید الله طلوعی ضمنا در سال ۱۳۵۴ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه موسیقی برای کودکان، با خانم قره چه داغی همکاری داشته و پس از فوت علی اکبر خان شهنازی، به مناسبت بزرگداشت آن مرحوم برنامه هایی در تالار رودکی اجرا نمود. وی برای معرفی و شناساندن موسیقی سنتی ایران در دانشگاه آکسفورد و امپریال کالج انگلستان برنامه هایی را اجرا نموده و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی ایران، وابسته به صداوسیما و هنرستان شبانه موسیقی مشغول تدریس می باشد.

او با گروه شیدا در تهیهٔ مجموعه آلبوم‌های چاووش و آثاری چون جانِ جان و سپیده همکاری کرد. همچنین او در آلبوم بیداد هم به عنوان نوازندهٔ تار همکاری داشت.

از جمله شاگردان زیدالله طلوعی، حمید متبسم، بهداد بابایی، رامین جزایری و پیمان سلطانی را می‌توان نام برد.

پایان پیام/۴۶
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.