بودجه ۹۲ با ۲۹٫۵ هزار میلیارد تومان کسری بسته شد

۰۹م اسفند ،

بودجه ۹۲ با ۲۹٫۵ هزار میلیارد تومان کسری بسته شد | چاپ |
چهارشنبه ۰۹ اسفند ساعت ۱۵:۲۶

بینا- لایحه بودجه سال ۹۲ کل کشور با بیش از ۲۹ هزار و ۵۰۹ میلیارد تومان کسری بسته شده است.
به گزارش بینا به نقل از مهر، بررسی درآمدها و هزینه‌های بودجه ای در سال ۹۲ نشان می‌دهد تراز عملیاتی بودجه سال آینده بیش از ۲۹ هزار و ۵۰۹ میلیارد تومان منفی است. به عبارت دیگر، هزینه‌های دولت بیش از ۲۹ هزار و ۵۰۹ میلیارد تومان از درآمدهایش بیشتر است. لایحه بودجه سال ۹۱ نیز با حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان کسری به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود.
در بودجه سال ۹۲ کل کشور، درآمدهای دولت بیش از ۹۱ هزار و ۹۹۵ میلیارد تومان و هزینه های دولت بیش از ۱۲۱ هزار و ۵۰۴ میلیارد تومان پیش بینی شده است. جدول تراز عملیاتی بودجه سال آینده به شرح ذیل است:

معمای بودجه‌ای دولت را باید در تراز عملیاتی ( درآمد-هزینه) بودجه و یا به عبارتی، کسری بودجه آشکار دولت جستجو کرد؛ ترازی که قرار بود تا پایان برنامه چهارم توسعه (سال ۸۹)، صفر شود، اما این هدف هیچ‌گاه محقق نشد و در دولت دهم نیز چندین برابر شد. البته تراز عملیاتی، زمانی (دوران ریاست فرهاد رهبر بر سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق) داشت کاهش می‌یافت، اما با انحلال سازمان مدیریت سابق، این روند تغییر کرد؛ سازمانی که به نقل از کارشناسان، نیاز به تغییر ساختار داشت اما نباید منحل می‌شد.
در همین حال، بررسی‌های تاریخی نشان می دهد همواره لایحه بودجه در ایران با کسری بسته شده به طوری که این موضوع از تدوین بررسی‌های تاریخی نشان می دهد همواره لایحه بودجه در ایران با کسری بسته شده به طوری که این موضوع از تدوین اولین بودجه توسط صنیع‌الدوله ( کسری بودجه ۵۰۰ هزار تومانی ) تاکنون ( کسری بودجه ۵۴ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۰ بنا به نقل از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) همواره صادق بوده است.
نخستین بودجه توسط صنیع‌الدوله ( کسری بودجه ۵۰۰ هزار تومانی ) تاکنون ( کسری بودجه ۵۴ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۰ بنا به نقل از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس) همواره صادق بوده است.


RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.