بورس کالا نقشی در اعلام قیمت پایه محصولات ندارد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

jadid bourse 1.JPG

در روزهای قبل انتقاداتی از عملکرد بورس کالا در قبال معاملات محصولات پتروشیمی و فولادی مطرح شد که همین موضوع در کمال تعجب اهالی بازار سرمایه، سبب واکنش معامله گران رینگ پتروشیمی بورس شده است.

هاشم باروتی مدیرعامل یک شرکت کارگزاری در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بحث هایی که درخصوص عملکرد نامناسب بورس کالا در رینگ پتروشیمی مطرح شده، بسیار عجیب است زیرا از سال قبل قیمت محصولات پتروشیمی توسط کمیته قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی با حضور نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت، بورس کالا، شرکت ملی پتروشیمی و بازرگانی پتروشیمی تعیین می گردد و اگر انتقادی iبه قیمت گذاری کالاهای پتروشیمی باشد iبه این کارگروه ارتباط پیدا می‌کند.

وی افزود: از طرفی نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور و ستاد تنظیم بازار نیز بر معاملات پتروشیمی بورس نظارت می‌کنند و مشخص نمی باش که چرا بورس کالا متهم گرانی محصولات شده است.

این فعال بورس کالا در ادامه افزود: قیمت محصولات پتروشیمی که هر هفته روی تابلوی بورس می‌رود را فروشندگان که همگی زیر نظر وزارت صنعت می باشند، اعلام می‌کنند و بورس نیز در اعلام قیمت پایه نقشی ندارد.

به گفته مدیرعامل کارگزاری پارس ایده بنیان، iبه نظر می‌رسد گفت‌های بعضی مسئولان iبه‌گونه‌ای است که بورس را یک شخصیت حقوقی می‌دانند که این شخصیت قیمت پایه و میزان عرضه را مشخص می‌کند، در صورتیکه iبه هیچ عنوان این طور نمی باش و بورس فقط محل حضور خریداران و فروشندگان و کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا است.

وی معتقد است، اصلی ترین سبب گرانی محصولات پتروشیمی در هفته‌های پیش، شرکت‌های پتروشیمی می باشند زیرا آنها با علم iبه وجود تقاضای بالای خریداران، مقدار کمی از محصولاتشان را روانه بورس نمودند و گرانی‌های این محصولات را رقم زدند.

باروتی افزود: همین دیروز iبه یکی از عرضه‌کنندگان محصولات پتروشیمی که او هم با اظهارنظر بعضی مسئولان مبنی بر گران‌فروشی بورس هم عقیده بود صحبت می نمودم. این عرضه نماینده فقط گفته‌های دیگران را تکرار می نمود و وقتی iبه او گفتم چرا شما محصولی که دو هفته پیش ۲ هزار و ۹۰۰ تومان در هر کیلوگرم بوده است، این هفته iبه قیمت ۴ هزار و ۳۰۰ تومان روی تابلوی بورس ببرید را ارزان تر عرضه نمی نمایید؟ گفت این محصول برای من گران همه شده و قیمت ۴ هزار و ۳۰۰ تومان نرخ واقعی آن است.

وی اظهار نمود: بعضی فروشندگان در یکی دو ماه اخیر و در پی افزایش نرخ ارز ، سودهای کلانی را از عرضه‌های کم محصولاتشان در بورس و رشد هر هفته ای قیمت‌ها کسب نموده اند و اکنون نمی‌خواهند قبول نمایند که با این اقدام، عملا قیمت‌های بالاتری را iبه خریداران تحمیل نموده‌اند.

باروتی در پایان گفت: ایرادات اعلام شده iبه بورس کالا مربوط نمی‌شود و اگر درایت بورس در هفته‌های قبل و اعمال چند قانون برای محدود نمودن تقاضا در بازار رخ نمی داد، اکنون شاهد التهاب در معاملات بودیم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.