بی‌اطلاعی وزارت علوم از نامه ارسالی/ هدف رییس دانشگاه رامین تعدیل دانشجویان غیربومی بود

22-334.jpg

معاون آموزشی وزارت علوم با رد هرگونه شائبه قومیتی بودن نامه رییس دانشگاه رامین خوزستان به سازمان سنجش، گفت: درخواست نامه مذکور تنها تعدیل دانشجویان غیربومی و افزایش دانشجویان بومی دانشگاه بود که سازمان سنجش نیز با آن مخالفت کرد.

دکتر حسین نادری‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به نامه سرپرست دانشگاه رامین خوزستان در تاریخ هفتم خرداد ماه ۹۱ به سازمان سنجش گفت: در این نامه دکتر آجیلی با اشاره به محرومیت این استان خواستار افزایش سهم پذیرش دانشجویان خوزستانی در این دانشگاه و کاهش ظرفیت و یا عدم پذیرش دانشجو از سه استان‌ همجوار شده بود.

وی در تببین علل درخواست مذکور نیز اظهار کرد: این درخواست درپی مسائل مطرح شده در شورای استان خوزستان مبنی بر کاهش شمار دانشجویان بومی استان در دانشگاههای دولتی نسبت‌ به استان‌های همجوار مطرح شده است.

نادری‌منش با تاکید بر اینکه وزارت‌ علوم و معاونت آموزشی این وزارتخانه درجریان نامه و موضوع ذکر شده نبود، گفت: نامه مذکور خطاب به ریاست سابق سازمان سنجش جناب آقای دکترسرورالدین ارسال شده بود.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه با اشاره به واکنش‌های صورت گرفته به این نامه و با رد هرگونه شائبه قومیتی در نگارش نامه به بیان توضیحاتی در این باره پرداخت.

وی هدف رییس دانشگاه رامین در نگارش این نامه را دغدغه پذیرش دانشجوی بومی بیان کرد و با بیان اینکه بحث بومی‌گزینی یک مصوبه عام است و کمیته کنکور سراسری نیز براساس ناحیه و قطب، ۸۰ درصد ظرفیت یک دانشگاه را به بومیان آن استان اختصاص می‌دهد، افزود: مسئولین دانشگاه با توجه به فقط پذیرش روزانه این نکته را تاکید نموده بودند وبا برسی‌های به عمل آمده توسط سازمان سنجش بیش از ۵۶ درصد ظرفیت روزانه استان خوزستان را دانشجویان بومی، ۹ درصد را دانشجویان ایلامی، ۱۶ درصد را دانشجویان لرستانی درسال ۹۰ تشکیل می‌دهند ولی با در نظر گرفتن پذیرش در دوره‌های شبانه پذیرش بومی به بیش از ۸۲ درصد می‌رسید و بنا بر این با درخواست دانشگاه مخالفت شد.

وی با بیان اینکه آموزش عالی به استان خوزستان به دلیل محرومیت‌های این استان طی هشت سال دفاع مقدس نگاه ویژه‌ای داشته‌ است‌ که از آن جمله می‌توان به تاسیس موسسات و دانشکده‌های جدید و اقماری در این استان اشاره کرد، گفت: اما در بحث تقاضای این استان مبنی افزایش پذیرش بومی باید این نکته را عنوان کرد که گزینش بومی در هر استان بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

وی ادامه تاکید کرد: براساس توضیحات ذکر شده، سازمان سنجش طی نامه‌ای در تاریخ ۴ تیر ماه با درخواست پذیرش بومی در استان خوزستان مخالفت کرد تا با این اقدام هم حق و حقوق استان خوزستان و هم استان‌های مجاور حفظ شود.

نادری منش در پایان تصریح کرد: بدون شک انتظار ما از مسئولین دانشگاه دقت و توجه ویژه به این نکات است طی سه سال گذشته توسعه و رشد بی سابقه ای در سه استان لرستان -ایلام و چهارمحال و بختیاری مخصوصا تحصیلات تکمیلی داشته ایم که اینجانب رئیس کمیسیون دائمی دانشگاه مادر دو استان لرستان وایلام می باشم البته این موضوع حتما توسط ما مورد بررسی بیشتری قرار خواهد گرفت .

رییس دانشگاه رامین خوزستان: قصد توهین به قومیتی را نداشتم

دکتر آجیلی رییس دانشگاه رامین خوزستان نیز با بیان اینکه به وزیرعلوم نامه‌ای ننوشته‌ام،هر گونه شائبه قومیتی بودن این نامه را تکذیب کرد و گفت: ما تنها به سازمان سنجش پیشنهاد دادیم که برای افزایش شمار دانشجویان بومی دانشگاه‌ از استان‌های همجوار در این دانشگاه دانشجویی پذیرش نشود.

وی با اشاره به کاهش قابل ملاحظه نسبت دانشجویان بومی استان در سال‌های گذشته در دانشگاه‌های استان، گفت: این موضوع باعث اعتراض خانواده‌های استان شده است. لذا بر اساس توصیه‌های شورای آموزش عالی استان وهمچنین مشکلات ناشی از کمبود خوابگاه و سایر امکانات رفاهی در دانشگاه و با توجه به اینکه نسبت بالایی از دانشجویان پذیرش شده در مقاطع مختلف تحصیلی از استان‌های همجوار می باشد، پیشنهاد افزایش نسبت پذیرش دانشجوی بومی در این دانشگاه ارائه شده است.

وی با تاکید بر اینکه قصد هیچگونه بی احترامی را به هیچ قومیتی نداشتم، درباره علت نام بردن این سه استان در نامه مذکور نیز، تصریح کرد: با توجه به اینکه درصد زیادی از دانشجویان دانشگاه رامین را دانشجویان این سه استان همجوار تشکیل می‌دهند در جهت بومی‌گزینی به سازمان سنجش پیشنهاد دادیم که از این سه استان دانشجو نپذیریم.

رییس دانشگاه رامین خوزستان در پایان در عین حال از مخالفت سازمان سنجش آموزش کشور با این پیشنهاد خبر داد.

براساس گزارش ایسنا، روابط عمومی دانشگاه رامین خوزستان نیز در مطلبی در سایت این دانشگاه تاکید کرده است که در بیان مسأله فوق سوءتفاهمی به وجود آمده است و مسئولین دانشگاه قصد هیچگونه بی احترامی را به هیچ قومیتی نداشته و ندارند و بابت این سوتفاهم بوجود آمده پوزش می‌طلبد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.