بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده سازمان کشورهای تُرک زبان: همبستگی با ترکیه برای بازیابی خود

سران کشورهای ترک همبستگی خود را با ترکیه در تلاش برای بازیابی و بازسازی پس از زلزله اعلام کردند.

بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده سازمان کشورهای تُرک زبان: همبستگی با ترکیه برای بازیابی خود

به گزارش ممتاز نیوز، پس از پایان نشست فوق‌العاده سازمان کشورهای تُرک در آنکارا که در مجتمع ریاست جمهوری ترکیه و به میزبانی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور کشور برگزار شد، بیانیه آنکارا به امضا رسید.

در بیانیه آنکارا، سران کشورهای ترک، همبستگی خود با ترکیه را ابراز داشته و بر تلاش جهت بازیابی و بازسازی پس از زلزله تاکید کردند.

در پی زلزله های ویرانگر ترکیه، واکنش سریع کشورهای عضو و ناظر و استقرار سریع تیم های جستجو و نجات مورد قدردانی قرار گرفت.

در این بیانیه با تاکید بر اهمیت استقرار سریع تیم‌های جستجو و نجات در مواجهه با بلایا و همچنین ارسال سریع کمک‌های بشردوستانه، بر ضرورت همکاری‌ها و هماهنگی‌های دوجانبه و چندجانبه برای پیشگیری، مقابله و غلبه بر بلایای طبیعی در کشور تاکید شد.

در این بیانیه ضمن قدردانی از تیم‌هایی که با تلاش‌های بی‌وقفه جان بسیاری را نجات دادند، تاکید شد که در صورت نیاز به ارائه کمک‌ها ادامه خواهند داد.

سران کشورهای ترک از مشارکت فعال کشورهای ناظر در فعالیت‌های این سازمان قدردانی کردند.

آنها اعلام کردند که از امضای توافق تاسیس صندوق سرمایه گذاری ترک که هدف آن فعال کردن پتانسیل اقتصادی کشورهای عضو و تقویت همکاری تجاری و اقتصادی بین آنها است، استقبال می‌کنند.

همچنین تاکید شد که انتخابات سراسری آتی و ریاست جمهوری در قزاقستان، ترکمنستان و ترکیه و نیز همه پرسی در ازبکستان نتیجه موفقیت آمیز خواهد داشت.

در این بیانیه تصریح شد که تعهدات یونسکو برای اعلام «روز جهانی زبان ترکی» مجددا مورد تاکید قرار گرفته است.

در بیانیه رهبران آمده است که حملات اخیر علیه قرآن و جنایات ناشی از نفرت به شدیدترین شکل محکوم می‌شود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.