بیشترین نرخ تورم در بهمن ۹۱ رخ داد

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: از ابتدای سال قبل تاکنون شاخص تورم ماهانه به طور متوسط ۲٫۹ درصد رشد داشته و بیشترین تغییر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در هر ماه نسبت به ماه قبل در بهمن قبل با ۵٫۳ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، تورم عموما به معنی افزایش مداوم و مستمر سطح عمومی قیمت‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ رشد شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (نرخ تورم) در مناطق شهری ایران معیار سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که توسط خانوارهای شهرنشین ایرانی به مصرف می‌رسند.

این شاخص به عنوان وسیله‌ای برای اندازه‌گیری سطح عمومی قیمت‌ها، یکی از بهترین معیارهای سنجش قدرت خرید داخلی پول کشور به شمار می‌رود. مروری بر این شاخص از ابتدای سال به بعد یافته‌های ذیل را نشان می‌دهد:

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در پایان اسفند ۱۳۹۰(ابتدای فروردین ماه ) بر مبنای سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ در سطح ۱۱۰٫۴ بود که در پایان مرداد به ۱۷۳٫۷ رسید؛ بنابراین شاخص تورم در مدت ۱۷ ماه مذکور، ماهانه به طور متوسط ۲٫۹ درصد رشد داشته است.

پس از مرداد به طور قابل ملاحظه‌ای از آهنگ رشد این شاخص کاسته شده بطوریکه رشد ماهانه شاخص مذکور در ماه‌های شهریور، مهر و آبان به طور متوسط به ۱٫۳ درصد رسیده است.

بررسی تغییرات شاخص فوق نشان می‌دهد که بیشترین تغییر شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در هر ماه نسبت به ماه قبل در بهمن ماه با ۵٫۳ درصد اتفاق افتاده است.

درصد تغییر مذکور در خرداد معادل ۳٫۴ درصد و در ماه‌های شهریور، مهر و آبان به ترتیب ۱٫۷ درصد، ۱٫۲ درصد و یک درصد بوده است.

این رخ داد نشانگر آن است که اقتصاد به توفیقاتی دست یافته و توانسته است با ایجاد ثبات نسبی، آرامش قابل ملاحظه‌ای را در بازار کالاها و خدمات مصرفی فراهم کند.

بانک مرکزی در جهت دستیابی به ثبات اقتصادی و حفظ ارزش پول ملی در ۱۰۰ روز اول خدمتگذاری دولت یازدهم سعی بر این داشته است که با اتخاذ سیاست‌های اصولی و ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز از شدت انتظارات تورمی که یکی از عوامل موثر بر تورم است، بکاهد لذا کاهش نرخ تورم که یکی از شاخص‌های مهم در ارائه تصویر وضعیت عملکرد اقتصاد است نشان می‌دهد وضعیت اقتصاد کلان رو به بهبود است.

جدول ذیل وضعیت تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران درماه های مختلف سال و را نشان می‌دهد.

شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.